Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Poradnik techniczny >

Jak zapanować nad kolorami wydruku?

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
13 lipca 2021
w Poradnik techniczny
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Dłonie i paleta kolorów

(fot. alvarez / E+ / Getty Images)

Przy tworzeniu projektu graficznego nierzadko spotykamy się z sytuacją, w której kolory na monitorze są żywe i nasycone, ale już sam wydruk tego nie oddaje. Dlaczego tak jest i jak tego uniknąć?

Dokładne odwzorowanie kolorów ma ogromne znaczenie dla przedsiębiorców i projektantów. Firmy, na przykład, wykorzystują wiedzę z zakresu psychologii barw do tworzenia swojego wizerunku firmowego i oddziaływania na klientów. Kolory logo czy materiałów promocyjnych są przemyślane i wpisują się w określoną strategię. Dla artystów, grafików i projektantów kolory są narzędziem pracy i twórczego wyrazu i również nie mogą być przypadkowe. Dlatego tak ważne jest, by zrozumieć, jak działają kolory w druku i czym są RGB, CMYK oraz Pantone.

RGB

Zacznijmy od modelu RGB, w którym wykorzystywane są trzy barwy: czerwony (Red), zielony (Green) i niebieski (Blue). Ich kombinacje dają miliony kolorów, które widzimy na ekranach urządzeń elektronicznych – komputerów, telewizorów czy smartfonów.

Jeśli czerwony, zielony i niebieski zostaną podniesione do maksymalnej intensywności i połączone, piksele na ekranie staną się białe. Gdy monitor nie ma kolorów (urządzenie jest wyłączone), zmienia kolor na czarny. Warto jednak pamiętać, że wszystkie monitory różnie odwzorowują kolory i dlatego zielone logo Starbucks lub żółto-niebieskie IKEA będzie inaczej wyglądać na iMacu, Asusie czy Samsungu.

(fot. johnnyscriv / E+ / Getty Images)

CMYK

Podczas drukowania w drukarni stosuje się model kolorów CMYK. To podstawowe kolory wykorzystywane w poligrafii, których mieszanka daje wszystkie inne barwy palety. Skrót pochodzi od nazw wykorzystywanych w modelu kolorów. Trzy pierwsze to cyjan, magenta i żółty (Yellow). Litera „K” oznacza czarną farbę (BlacK). Minimalna intensywność tych czterech kolorów daje biel, a ich mieszanie przy maksymalnej intensywności – czerń.

CMYK ma bardziej ograniczone możliwości niż RGB, dlatego tego drugiego układu nie zaleca się do przygotowywania projektów do druku. Maszyna drukarska może nie być w stanie odtworzyć niektórych kolorów z bogatszego modelu, a w takiej sytuacji użyje najbliższych dostępnych zamienników.

Pantone

Kiedy druk publiczny zaczął przechodzić na format kolorowy, pojawiła się potrzeba stworzenia wysokiej jakości i łatwej w użyciu palety kolorów. Drukarnie, które chciały produkować swoje towary według nowych kryteriów, były rozproszone po całym świecie, więc konieczne było ujednolicenie ich pracy. Tak powstała klasyfikacja Pantone Matching System opracowana przez amerykańską firmę Pantone.

Każdy kolor w tym systemie ma swój własny kod, składający się z liter i cyfr łacińskich, co pozwala korzystać z niego osobom ze wszystkich krajów. Jeśli do określenia kolorów używasz Pantone, nie ma więc znaczenia, gdzie zamawiasz druk, w Polsce czy w Ameryce, możesz być spokojny o efekt końcowy. Dla każdego koloru Pantone określono też odpowiednią konfigurację procentową w CMYK.

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie drukarnie oferują system Pantone, a sama opcja może być dość kosztowna.

(fot. Jan Hakan Dahlstrom / Stone / Getty Images)

Dlaczego kolory na monitorze i wydruku różnią się?

Nowoczesny ekran korzystający z modelu RGB jest w stanie odtworzyć prawie każdy kolor. Maszyna drukarska naładowana niebieską, różową, żółtą i czarną farbą niestety nie daje takich możliwości. Wyobraźmy sobie, że tworzymy ulotkę i używamy jasnego pomarańczowego, turkusowego i cytrynowego. Co się stanie w druku? Maszyna drukarska natrafi na kolory, których nie może odtworzyć z użyciem CMYK, w wyniku czego stworzy przybliżone zamienniki, a my otrzymamy wydruk ulotki odbiegający od wersji monitorowej.

Jak „nie stracić” kolorów wydruku?

Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę różnicę między RGB i CMYK, o której pisaliśmy wyżej, i zawsze przygotowywać pliki do druku w tym drugim układzie. Choć większość urządzeń drukarskich automatycznie zmienia RGB na CMYK, to i tak zmiana ta może być niemiłym zaskoczeniem i mocno wpłynąć na jakość barw. Warto przygotować się też na to, że CMYK nie odda w pełni wszystkich kolorów z naszego komputera, więc wydruk raczej nigdy nie będzie idealny. Pamiętać trzeba także, że na jakość i odwzorowanie kolorów wpływa też materiał, na którym drukujemy.

Przy tworzeniu projektu z wykorzystaniem Pantone sprawa jest o wiele prostsza. Korzystamy z gotowych mieszanek i choć wiąże się to z dużo większymi kosztami, to z pewnością kolory zostaną wiernie oddane w druku.

Najlepszym rozwiązaniem na uchronienie się przed dodatkowymi i dużymi kosztami jest zrobienie pojedynczego wydruku próbnego, by sprawdzić, jak finalnie wygląda nasze dzieło. Możemy skorzystać z różnych drukarni, by sprawdzić efekty, ponieważ jakość i adekwatność kolorów jest mocno zależna od możliwości urządzenia, z którego korzysta dana drukarnia. Czasem takich próbnych druków musimy wykonać kilka, ale z pewnością pomoże nam to odnaleźć najbardziej zadowalający wariant kolorystyczny.

Tagi: jakie koloryprzygotowanie do druku
Poprzedni wpis

Zdjęcia matowe czy błyszczące? To zależy!

Następny wpis

Nowy wydawca magazynu „Puls Intercity” poszukiwany! PKP Intercity ogłosiło przetarg

Następny wpis
Pociąg PKP Intercity

Nowy wydawca magazynu „Puls Intercity” poszukiwany! PKP Intercity ogłosiło przetarg

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?
Reklama

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?

25 stycznia 2023
Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość
Reklama

Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość

23 stycznia 2023
kaboompics/pixabay.com
Poradnik techniczny

Jak drukować z telefonu?

11 stycznia 2023
Jakie są rodzaje druku?
Druk

Jakie są rodzaje druku?

5 stycznia 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy Eticod gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing maszyna drukująca Full LED nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki? 25 stycznia 2023
  • Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość 23 stycznia 2023
  • Jak drukować z telefonu? 11 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Targi CCE International już w marcu! Poznaj program wydarzenia 5 stycznia 2023
  • Dzierżawa kserokopiarek – znakomite rozwiązanie dla rozwijających się firm 2 stycznia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.