Uzyskaj metaliczny połysk na swoim wydruku! O brązowaniu

Klaudia Kostyra
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jedną z metod uszlachetniania druku, dającą niezwykłe efekty, jest brązowanie. Choć znane jest od lat 70., to obecnie wciąż cieszy się dużą popularnością.

Współczesna poligrafia oferuje wiele różnorodnych metod końcowej obróbki wydruków i produktów poligraficznych, m.in. laminowanie, tłoczenie czy brązowanie właśnie. Każdy z nich pozwala na osiągnięcie niepowtarzalnych efektów, które podnoszą walory jakościowe i wizualne wydruków, zwiększają ich trwałość i nadają im wyjątkowy styl.

Czym jest brązowanie?

Brązowanie to oryginalna metoda, która pozwala uzyskać niesamowite efekty w produkcji etykiet, opakowań prezentowych, kartek, ekskluzywnych zaproszeń i innych rodzajów produktów poligraficznych. Na Zachodzie stała się powszechna w latach 70. ubiegłego wieku, a obecnie za sprawną nowych osiągnięć technologicznych przeżywa renesans. Zanim jednak brązowanie stało się domeną maszyn, metaliczne zdobienia na wydrukach robiono ręcznie. Można domyślić się, że jakość i szybkość wykonania w tym wypadku pozostawiała wiele do życzenia.

Istotą brązowania jest nałożenie specjalnego proszku brązującego i pigmentów na warstwę pokrytą klejem. Takie pigmenty charakteryzują się cząsteczkami o większym rozmiarze niż pigmenty standardowych farb.

Cechy metody

Zastosowanie technologii brązowania pozwala uzyskać zaskakująco jasny, spektakularny, opalizujący obraz, a także wrażenie trójwymiarowości. Efekt jest bardziej niezwykły niż przy użyciu farb metalicznych, lakieru czy hot stampingu. Ponadto brązowanie jest zdecydowanie tańsze. Jednocześnie sprzęt nowej generacji pozwala na nanoszenie proszku brązującego na różne uszczelnione materiały, tworzenie zarówno cienkich linii, jak i dużych wzorów.

Istnieje wiele odcieni proszku brązującego, od prawie zimnego białego złota po bogatą czerwoną miedź. Przed nałożeniem proszku powierzchnia jest pokrywana warstwą kolorowego pigmentu. W przypadku zimnych, srebrnych odcieni jest to kolor niebiesko-szary, a dla złotych, ciepłych odcieni – żółty.

Dostępne są także niezwykłe proszki z efektem holograficznym. Osiągnięciem najnowszych technologii są także pigmenty silikonowe. Dają możliwość wyboru z bogatej palety kolorów i całej gamy efektów optycznych: od delikatnej satyny i diamentowego połysku po wyzywający metaliczny blask.

Profesjonalny sprzęt do brązowania zapewnia wysoką szybkość wykonania i niskie koszty produkcji. W przypadku małych nakładów możliwe jest ręczne brązowanie. Aby proszek dłużej trzymał się i pozostawał odporny na ścieranie, na powierzchnię produktu nakłada się warstwę lakieru dyspersyjnego lub UV.

Zastosowanie technologii

Żadna inna metoda druku lub jego uszlachetniania nie daje takich efektów, dlatego brązowanie staje się coraz bardziej popularne w produkcji niestandardowych produktów poligraficznych – marketingowych, prezentowych, promocyjnych itd. Brązowanie szczególnie często wykorzystywane jest przy tworzeniu etykiet, opakowań kartonowych, do projektowania okładek książek, w reprodukcji starych ikon i zabytkowych dzieł literackich itp.

W dzisiejszym świecie otacza nas ogromna ilość poligrafii reklamowej i biznesowej. I oczywiście każdy chce wyróżnić się na tle innych. Aby to zrobić, drukarze starają się oferować różnorodne metody i technologie. Istnieją na przykład lakiery o różnych smakach, designerskie papiery, dające różne wrażenia dotykowe czy technologie druku trójwymiarowego. Brązowanie to kolejny sposób, aby każdy wydruk stał się bardziej niezwykły i atrakcyjny dla odbiorcy.

Przeczytaj też: https://printure.pl/druk/efekt-3d-bez-okularow-o-druku-soczewkowym/

Photo by Andrei Vasilyev\TASS via Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Katalogi i broszury. Jak je zaprojektować?
Katalogi i broszury. Jak je zaprojektować?
Jakie są etapy tworzenia katalogu i broszury? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jakich błędów unikać? Dowiesz się tego w naszym artykule.
/