Efekt 3D bez okularów! O druku soczewkowym

Klaudia Kostyra
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Z pomocą specjalnej folii druk soczewkowy pozwala na osiąganie iluzji optycznych na płaskich obrazach i bez konieczności używania specjalnych przyrządów.

Druk soczewkowy nie jest bardzo efektowny i największą popularnością cieszy się w branży reklamowej i poligraficznej. Technologia do jego tworzenia nadal dynamicznie się rozwija, co pozwala na obniżenie kosztów związanych z produkcją tego typu materiałów, nawet przy niewielkich nakładach. Dostępność oprogramowania do konwertowania obrazów specjalnie pod druk pozwala na uzyskanie efektów 3D także w warunkach domowych.

Na czym polega druk soczewkowy?

Druk soczewkowy umożliwia tworzenie produktów poligraficznych z efektem animowanym i przestrzennym. Ta metoda opiera się na zastosowaniu folii soczewkowej (lentikularnej) na odpowiednio przygotowanym obrazie. Następnie obraz jest drukowany na drukarce atramentowej, łączony z folią soczewkową i laminowany.

Folia soczewkowa zrobiona jest z przezroczystego tworzywa – polistyrenu, poliestrów czy polipropylenu – i nie pochłania światła, dzięki czemu uzyskane wydruki są bardzo jasne i wyraźne. Z jednej strony powierzchnia folii jest gładka, a z drugiej wytłoczona soczewkami. 

Nałożona na obraz przygotowany w specjalnym programie daje wrażenie ruchu i głębi przy poruszaniu wydrukiem. Soczewki muszą być odpowiednio dopasowane do obrazu, co jest niezwykle trudnym zadaniem, wymagającym precyzji.

Gdy zmieniamy kąt nachylenia wydruku, zmienia się część obrazu znajdująca się pod soczewką. Ta ostatnia działa podobnie do szkła powiększającego, przybliżając poszczególne elementy.

Rodzaje

Jest kilka efektów wizualnych, które można osiągnąć za pomocą druku soczewkowego:

  • 3D – z płaskiej powierzchni „wyciągane” są niektóre elementy, tworząc wrażenie głębi;
  • flip – przejście jednego obrazu w drugi przy zmianie kąta patrzenia, zmiana obrazów jest skokowa;
  • morfing – stopniowa zmiana jednego obrazu w drugi;
  • zoom – stopniowo powiększający się lub malejący obiekt;
  • animacja – efekt tworzący złudzenie ruchu na obrazie, uzyskiwany z pomocą sekwencji przenikających się zdjęć.

Zastosowanie

Druk soczewkowy pozwala na osiągnięcie ciekawych i efektownych wydruków, które przyciągają uwagę odbiorców. Choć technika ta nie jest obecnie tak często wykorzystywana, to wciąż znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach:

  • produkcja różnorodnych materiałów i produktów promocyjnych oraz reklamowych;
  • produkcja produktów poligraficznych: kalendarzy, naklejek, kart rabatowych, wizytówek, pocztówek, zeszytów itd.;
  • dekorowanie prezentów i upominków;
  • tworzenie gadżetów: podkładki pod myszy, breloczki, magnesy;
  • tworzenie wklejek z animacjami i efektami specjalnymi do broszur, katalogów, ulotek, kalendarzy;
  • druk wielkoformatowy plakatów lentikularnych, reklam mobilnych, paneli ekspozycyjnych;
  • reklama zewnętrzna: citylight, standy, a także billboardy tworzone z kilku łączonych ze sobą arkuszy 3D itp.

Druk soczewkowy najbardziej doceniany jest w marketingu. Badania pokazują, że obrazy trójwymiarowe lepiej i na dłużej przykuwają uwagę odbiorców, a także bardziej zapadają w pamięć.

Nowinką technologiczną jest specjalna folia fly-eye, która pozwala na obserwowanie efektów pod wszystkimi kątami, nie tylko w ułożeniu prostopadłym do patrzącego, jak wymaga tego zwykła folia.

Przeczytaj też: https://printure.pl/druk/druk-plakatow-jaki-papier-i-rodzaj-druku-wybrac/

Zdjęcie główne: Tom Claes/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Adam 24.09.2022

    Witam mam takie jedno pytanie i nikt nie może mi odpowiedzieć więc może Pan?
    Test muchy,test Lang stereotest do badania widzenia stereoskopowego są wykonane za pomocą druku soczewkowego..i widać to tylko na żywo…nie widać przez aparat,kamerę czy istnieje jakiś sposób aby to dało się zobaczyc przez kamerę np nagrać filmik? Może to chodzi o soczewkę/obiektyw?

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Nadruk reklamowy – na co go nanieść?
Nadruk reklamowy – na co go nanieść?
Nadruk reklamowy to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. Jednak gdzie go umieścić oraz w jakiej formie? Podpowiadamy, jak to zrobić, aby stał się on skutecznym elementem kampanii reklamowej.
/