W zasięgu działania reklamy wewnętrznej potencjalni odbiorcy spędzają dwa razy więcej czasu niż w miejscach, w których umieszczana jest reklama zewnętrzna. Dzięki łatwej adaptacji do przestrzeni i grupy docelowej reklama wewnętrzna jest coraz częściej wybieranym formatem promocji marki.
Reklama wewnętrzna to, najprościej mówiąc, tekst, grafika lub inne obiekty wizualne znajdujące się w miejscach publicznych, przyciągające uwagę grupy docelowej i pozwalające na zwiększenie sprzedaży towarów i usługi. Jej głównym zadaniem jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych konsumentów. Jednak aby to osiągnąć, konieczne jest prawidłowe umieszczenie reklamy tam, gdzie grupa docelowa spędza najwięcej czasu.
Typowymi lokalizacjami są wnętrza budynków i budowli mieszkalnych, administracyjnych, publicznych i innych. Należą do nich centra handlowe, centra medyczne i biznesowe, kina, kompleksy sportowe, budynki administracyjne, instytucje edukacyjne, budynki mieszkalne itp. Konstrukcje reklamowe mogą być wykonane m.in. w formie banerów wewnętrznych, stojaków handlowych, materiałów graficznych na podłodze, trójwymiarowych napisów czy znaków świetlnych. Do nośników reklamy wewnętrznej zaliczamy także brandowe gadżety takie jak kalendarze, kubki, teczki, magnesy czy naklejki.
Do umieszczania reklamy wewnętrznej wykorzystywane są określone środki i narzędzia. W szczególności są to:
Reklama wewnętrzna dzieli się również na in-store i reklamę w miejscach publicznych. W pierwszym przypadku informacje w reklamie podawane są wyłącznie o promocjach i produktach danego punktu sprzedaży. W drugim przypadku reklama może informować o różnych produktach.
Właściwie nie ma możliwości, by dokładnie prześledzić, jakie efekty przyniosło zastosowanie tego właśnie formatu promocji. Inwestycja w reklamę wewnętrzną jest więc poniekąd strzałem w ciemno. Niemniej takie rozwiązanie ma swoje zalety:
Ponadto umieszczenie reklamy wewnętrznej to świetna okazja do poinformowania potencjalnych klientów o promocjach i ofertach specjalnych. Dzięki wewnętrznym strukturom reklamowym zapewniony jest niewielki emocjonalny wpływ na konsumenta. Uważa się także, że reklama wewnętrzna może mieć korzystny wpływ nie tylko na wzrost sprzedaży, ale również na świadomość marki.
Jeśli chodzi o wady, które ograniczają wykorzystanie reklamy wewnętrznej, to przede wszystkim dotyczą one złożoności mechanizmu regulacyjnego, który koordynuje umieszczanie nośników reklamowych. Dodatkowo w każdym miejscu publicznym warunki i ceny udostępnienia przestrzeni ustala zarządca danego miejsca.
Pomimo pewnych niedociągnięć, eksperci ds. marketingu wciąż określają reklamę wewnętrzną jako jeden z najbardziej obiecujących i niedrogich sposobów promocji towarów i usług.
Zdjęcie główne: Jose Francisco Fernandez Saura/pexels.com