Branża opakowań jako jedna z nielicznych obronną ręką przeszła przez kryzys związany z pandemią COVID-19. Wszystko dzięki zakupom na wynos!
Jak szacuje Polska Izba Opakowań, rynek opakowań jest wart w Polsce 45 mld zł. Za ugruntowaną pozycją stoi jego ścisła korelacja z przemysłami spożywczym, farmaceutycznym i środków czystości. Pandemia dwóm ostatnim przysporzyła pracy. Branża gastronomiczna przeniosła się natomiast do wersji na wynos, co dodatkowo podkręciło sprzedaż.
Analiza sektorowa Santander Bank Polska wskazuje, że sprzedaż wyprodukowanych opakowań w 2020 r. wzrosła o ok. 4,2–4,5 proc. w ujęciu rocznym. Oprócz wyżej wymienionych sektorów gospodarki popyt na opakowania wzrósł również w firmach z branży e-commerce. Przez zamknięcie galerii handlowych i małych sklepów sprzedaż wszystkiego przeniosła się do Internetu.
Krajowy Rejestr Długów Informacji Gospodarczej podał, że poziom zadłużenia branży opakowań jest bardzo mały – zobowiązania wynoszą prawie 50 mln zł. 26,8 mln zł to zadłużenie producentów opakowań z tworzyw sztucznych, 14,2 mln zł – producentów opakowań z papieru i tektury. Na 8 mln zł zadłużeni są producenci opakowań drewnianych. Pozostałe 321 tys. zł to dług wytwórcy opakowań z metalu.
Zdj. główne: Ismael Paramo/unsplash.com