W codziennym życiu staramy się nie oceniać po pozorach czy po wyglądzie. O ile w przypadku relacji z ludźmi jest to trafione podejście, o tyle z produktami na sklepowej półce sprawa wygląda nieco inaczej.
Nie ma co się oszukiwać – często nie kupujemy samego produktu, a raczej jego otoczkę. W jej skład wchodzi np. historia marki, wartości jakie wyznaje, prowadzone działania ekologiczne lub właśnie opakowanie. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim, większość konsumentów to wzrokowcy. Dodatkowy (niemały!) wpływ wywarły na nas także media społecznościowe, w tym kontekście zwłaszcza Instagram. Lubimy pokazywać nasze wnętrza i to, co kupiliśmy. A skoro już się chwalimy to chcemy, by wyglądało to dobrze i zrobiło wrażenie na innych.
Postanowiliśmy wyszczególnić 5 najważniejszych powodów, dla których powinnaś/powinieneś zwrócić uwagę na kreację graficzną Twojego produktu.
Ładne opakowanie po prostu sprzedaje produkt. Im bardziej opakowanie spodoba się konsumentom, tym chętniej będą kupować Twój produkt. Dobrze zaprojektowany design nie tylko zachwyci obecnych klientów Twojej marki, ale da Ci również szansę na „przechwycenie” części klientów konkurencji, która nie zadbała o ten aspekt. Brzmi zachęcająco, prawda? Pamiętaj tylko o dopasowaniu projektu do grupy docelowej Twojej marki, a także do charakteru samego produktu.
Opakowanie, nawiązujące do key designu Twojej marki, pomoże Ci zbudować spójną komunikację wizualną. To spowoduje, że Twoja marka będzie postrzegana jako bardziej wiarygodna, a sam produkt szybciej zapisze się w świadomości klientów. Ba! Istnieją tacy, którzy bardziej kojarzą opakowanie produktu od jego nazwy. Jeśli masz wśród najbliższych pracownika drogerii lub apteki, spytaj go, ile razy słyszał pytania o „tabletki w żółtym opakowaniu” lub „krem w czerwonym słoiczku”.
Odpowiednio zaprojektowane opakowanie z jednej strony trafi do grupy docelowej odbiorców (niezależnie od tego, czy są to sportowcy, emeryci, czy np. młode mamy), ale równocześnie wyróżni produkt z szeregu podobnych. To niełatwe zadanie, by pogodzić konsumenckie przyzwyczajenia z nutą szaleństwa, jednak wysiłek włożony w design opakowania może się bardzo opłacić. Pamiętaj o dobrze przeprowadzonej analizie konkurencji i zbadaniu rynku.
Niezależnie od tego, czy Twój produkt znajduje się w kartonowym pudełeczku, słoiku, butelce czy saszetce, jedno jest pewne – opakowanie daje Ci dodatkową przestrzeń dla przekazu Twojej marki. Wykorzystaj ją i podkreśl unikalne cechy Twojego produktu. Twoja marka to zdrowe ciastka z daktylami? Podkreśl na opakowaniu, że są bez dodatku cukrów! Twój krem na dzień ma jednocześnie filtr UV? Zaznacz, jaką dokładnie zapewnia ochronę i przekaż klientowi, że sprawdzi się również w lecie.
Design opakowania nie jest czymś, co raz zaprojektowane nie może ulec zmianom. Przeciwnie! Nowe opakowanie pomoże Ci odświeżyć wizerunek produktu i tchnąć w niego nowe życie. Temat redesignu wymaga jednak szczególnej ostrożności – przyzwyczajenia konsumenckie bywają bardzo silne, a zmiana starego opakowania na nowe może być oceniona negatywnie. Metamorfoza powinna więc być zawsze uzasadniona czymś więcej, niż samą chęcią zmiany, a nowy projekt musi być wpisany w graficzne DNA marki.