Programy lojalnościowe to jeden z najpopularniejszych sposobów budowania długofalowych relacji z klientem. Niezbędnym elementem takiego programu jest oczywiście karta stałego klienta.
Programy lojalnościowe są bardzo skutecznym narzędziem marketingowo-promocyjnym i motywują klientów do określonych działań oraz zachowań. Zachętą są oczywiście różnorodne benefity i korzyści materialne – upominki rzeczowe, oferty i rabaty dostępne jedynie dla posiadaczy kart.
Według badań konsumenckich programy lojalnościowe mają wpływ na sprzedaż i odbiór marki:
Karty stałego klienta pozwalają w prosty i wygodny sposób realizować założenia programu lojalnościowego, naliczać punkty do premii oraz rabaty i promocje. Trzeba też pamiętać o tym, by program lojalnościowy był nie tylko atrakcyjny dla klientów, ale też przynosił firmie realne zyski.
Na przykład IKEA, oprócz zniżek, oferuje swoim klubowiczom kawę i herbatę za złotówkę, a w tygodniu jedno danie w cenie specjalnej. Karta IKEA zapamiętuje paragony klientów, więc nie ma potrzeby zbierania tych papierowych. Co więcej, i to wyróżnia firmę na tle konkurencji, klubowicze mogą wziąć udział w darmowych warsztatach z projektowania i dekorowania wnętrz.
Firma Yves Rocher już na powitanie daje stałym klientom prezent, a jeśli go nie chcą, mogą wybrać zasadzenie drzewa (według licznika zasadzono ich już 88 milionów). W swoje urodziny klubowicze kupią wybrane produkty o 50% taniej, a cyklicznie firma dorzuca kosmetyk za grosz do zakupów nawet od 14,99 zł.
A jakie warianty kart masz do wyboru?
Najpopularniejszy i najprostszy do wprowadzenia rodzaj kart. Nie wymagają tworzenia specjalnego systemu, a mechanizm działania jest dla wszystkich zrozumiały – klient przy każdej wizycie zbiera pieczątki i po uzbieraniu odpowiedniej ilości otrzymuje produkt lub usługę za darmo albo w promocyjnej cenie. Taka forma nagradzania klientów nie przynosi zbyt wiele korzyści firmie.
Taka karta daje klientowi prawo do korzystania ze stałego rabatu na produkty lub usługi. To również nie jest najlepsza metoda budowania lojalności, ponieważ nie sprzyja tworzeniu długofalowej relacji z klientem.
Karty ze specjalnym narzędziem identyfikacji, które dają możliwość synchronizacji z systemem informatycznym. System zbiera dane o kliencie i jego zakupach, pozwala się z nim kontaktować i automatycznie nalicza punkty lojalnościowe. Sposoby nagradzania konsumenta mogą być bardzo zróżnicowane.
Klienci często zapominają swoich kart, jeśli nie używają ich regularnie. Dodatkowym problemem jest nadmiar „plastików” w portfelach. Dlatego firmy czasami decydują się na wprowadzenie kart w wersji minibreloków do kluczy.
Najbardziej nowoczesnym rozwiązaniem są oczywiście karty w formie cyfrowej na telefonie. W tym wypadku ryzyko, że klient nie będzie miał karty przy sobie, jest bardzo niskie. Co więcej, taka karta nie generuje dodatkowych kosztów związanych z jej wykonaniem. Nie zajmuje też miejsca w portfelu i nie można jej zgubić ani zniszczyć. Pozwala także na sprawne komunikowanie się z klientem bezpośrednio przez powiadomienia na jego telefonie, a sam klient ma łatwy wgląd w stan punktów na swoim koncie i dostępne nagrody.
Jest wiele sposobów na budowanie relacji z konsumentami, zachęcanie ich do korzystania z Twoich usług i produktów. Możesz także nagradzać klientów za polecanie swojej firmy innym osobom.
Za aktywność i lojalność klienci są najczęściej nagradzani rabatami, upominkami firmowymi, dostępem do limitowanych promocji i produktów. Zebrane punkty lojalnościowe mogą wymieniać na zniżki, dopłaty do kolejnych zakupów, tańsze lub darmowe usługi, a także nagrody rzeczowe.
Ważne, by klienci rzeczywiście odczuwali korzyści płynące z programu lojalnościowego. Niech Twoja oferta będzie atrakcyjna i interesująca, a przy tym niezbyt zawiła i pełna pułapek, które będą uniemożliwiały klientom korzystanie z benefitów.