Mockupy pomagają klientowi zobaczyć rzeczywisty obraz zamówionego projektu i dokonać korekt w odpowiednim czasie, a projektantowi w przejrzystej formie zaprezentować efekty pracy.
Czasami klient może mieć trudności z wyobrażeniem sobie, jak logo będzie wyglądać na materiałach firmowych, jak grafika reklamowa będzie prezentować się w przestrzeni publicznej, a strona internetowa w użyciu. W takiej sytuacji mockup będzie nieocenioną pomocą!
To nic innego jak wizualizacja w formie zdjęcia lub modelu 3D, która ma pokazać klientowi, jak projekt logo, produktu czy strony może wyglądać w rzeczywistości. Dobrze przygotowany mockup może sprawić, że klient przychylniej spojrzy na projekt i zdecyduje się na współpracę z Tobą.
To także doskonały sposób, by zaprezentować produkt jeszcze przed finalizacją pracy. Dzięki temu można dokonać wstępnej oceny wykonania projektu i nanieść niezbędne poprawki bez narażania się na dodatkowe koszty. Mockup pozwala zachować spójność wizualną wszystkich elementów, np. kampanii reklamowej czy stylu korporacyjnego.
Gotowe mockupy można pobrać ze specjalnych, darmowych i płatnych baz internetowych, takich jak: Mockupworld, Mockup Catalog, Freepik, Freebiesbug, Pixeden i in. Jest to najszybszy i najprostszy sposób.
Jeśli jednak gotowe szablony nie odpowiadają Twoim potrzebom, możesz stworzyć mockup samodzielnie za pomocą takiego oprogramowania jak Photoshop, ale też Mockup Builder, GoMockingbird czy Adobe Illustrator. Jest to jednak czasochłonne i wymaga pewnych umiejętności w zakresie obróbki graficznej.
Szablony są aktywnie wykorzystywane przez freelancerów, artystów i projektantów, którzy chcą prezentować swoje prace klientom w najlepszy możliwy sposób. Projektanci chętnie wykorzystują mockupy do tworzenia:
Dzięki szablonom projektant stron internetowych może pokazać klientowi, jak będą wyglądać poszczególne elementy przyszłej witryny, a także jak będzie prezentowała się na laptopach, tabletach i telefonach komórkowych. W tym wypadku mockupy pomagają prawidłowo:
To znacząco ułatwia cały proces projektowania i pozwala zminimalizować ilość poprawek i zmian na późniejszych etapach tworzenia strony.
Po pobraniu paczki z szablonem musisz znaleźć plik w formacie PSD i otworzyć go w Photoshopie. Znajdź warstwę o nazwie „Your design here”. Po kliknięciu ikony tej warstwy otworzy się okno, w którym możesz załadować swoje zdjęcie. W szablonie często można zmieniać zdjęcia, tło i kolor, dodawać cienie. Obiekty można obracać i przesuwać. Dopasuj je odpowiednio do swoich potrzeb i wymagań klienta, ale zwróć uwagę, by nie pogorszyć jakości obrazu.
Dobrze przygotowany szablon ma wiele warstw, dzięki czemu wszystko można edytować dość szybko i prosto, nawet z podstawową wiedzą graficzną.
Trudność w pracy z gotowymi mockupami wynika głównie z wyboru szablonu. Może to być najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne zadanie z całego procesu. Ważne jest, aby opakowania, broszury, kubki, czapki, torby czy inne gadżety na mockupie były podobne do tych, które planuje wykorzystać klient. W przeciwnym razie prezentacja traci sens.
Zdjęcie główne: Anthony Shkraba/pexels.com