Udział branży e-commerce we współczesnym handlu rośnie z roku na rok. Fakt ten nie powinien jednak nikogo dziwić. Klienci doceniają szybkość robienia zakupów oraz pełne bezpieczeństwo wynikające z ochrony prawnej, a przedsiębiorcy możliwość dotarcia do klientów z całego kraju. Nie bez znaczenia jest także łatwość składania zamówień ze swojego ulubionego fotela i bez wychodzenia z domu, a także błyskawiczna dostawa – często przesyłka z zamówionym przedmiotem znajduje się w naszych rękach już na drugi dzień roboczy. Mimo, iż dla klientów tak naprawdę sklepy z branży e-commerce nie mają wad, to ze strony przedsiębiorców jest nieco inaczej. Największą jest z pewnością bardzo duża konkurencja, która wynika z niewielkich kosztów prowadzenia działalności oraz możliwości błyskawicznego założenia własnej firmy. Podstawą jest pozycjonowanie. Proces ten umożliwia nawiązanie wyrównanej walki także z firmami z ugruntowaną pozycją na rynku.
Pozycjonowanie OpenCart polega na poprawieniu pozycji wybranej witryny w wyszukiwarce Google. Nie jest to jednak zadanie proste i szybkie – pojedynczych etapów niezbędnych do realizacji pozycjonowania jest nawet kilkaset, a wszystkie mają równie duże znaczenie w kwestii efektywności działań. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem z reguły dysponują całymi zespołami najlepszych specjalistów, którzy dzięki ogromnej wiedzy są w stanie zaproponować indywidualne strategie i je wdrożyć. Jest o co walczyć. Internauci z reguły jak czegokolwiek szukają w sieci, to zazwyczaj właśnie w wyszukiwarce Google. Dlaczego? Dlatego, że dysponuje zdecydowanie największą bazą stron internetowych na świecie i charakteryzuje się błyskawicznym działaniem, nawet w przypadku szczególnie niszowych zapytań.
Strona, która została dopiero opublikowana, zazwyczaj ląduje na samym końcu listingu i nie generuje w ten sposób jakiegokolwiek ruchu. To jednak żaden problem – pozycję każdej witryny można bowiem zmienić pozycjonowaniem.
SEO, a właściwie Search Engine Optimization, to szereg działań polegających na dostosowaniu kodu źródłowego do wymagań stawianych przez wyszukiwarkę. Standardowo większość stron w ogóle nie bierze ich pod uwagę, przez co dla np. wyszukiwarki Google nie stanowią żadnej wartości. Aby to zmienić, przeprowadza się pozycjonowanie podzielone na trzy podstawowe etapy w celu usystematyzowania działań.
W pierwszym etapie zespół pozycjonerów przeprowadzi audyt SEO, który polega na dokładnej analizie wybranej witryny WWW. Wynik pozwala na dostosowanie strategii do konkretnej witryny i zaplanowanie kampanii pobocznej, np. w mediach społecznościowych. Bez audytu SEO pozycjonowanie jest błądzeniem we mgle, często jednak się zdarza. Część początkujących agencji SEO lub freelancerów działa „po omacku”, generując w ten sposób dodatkową pracę.
W drugim i trzecim etapie (on-site i off-site) następuje wdrożenie planu i żmudna realizacja poszczególnych jego założeń. Należy przede wszystkim dopasować kod źródłowy i dokonać jego gruntownej modyfikacji, aby witryna Google potraktowała stronę WWW jako wartościową dla internautów. Końcowym etapem i zarazem także zwieńczeniem całego procesu pozycjonowania jest zbudowanie bazy linków. Do niedawna w sieci funkcjonowały farmy linków, na których każda witryna mogła dać swój link bezpłatnie lub płatnie – teraz jednak jest zupełnie odwrotnie. Firma Google nie zwraca uwagę na ilość backlinków, a na ich jakość.
Pozycjonowanie Magneto polega między innymi na opracowaniu strategii fraz kluczowych, które są w zasadzie fundamentalną częścią dobrze przeprowadzonego zabiegu pozycjonowania. Frazy kluczowe to krótkie wyrażenia, które są wpisywane przez internautę w belkę wyszukiwania Google w celu przeszukania sieci pod kątem konkretnego produktu, witryny czy punktu usługowego. Zazwyczaj frazy wyglądają w taki sposób:
Każda z tych fraz dotyczy zupełnie innych witryn oraz podstron, dlatego tak ważne jest, aby dopasować je idealnie do prowadzonej przez siebie działalności. To także jedno z najtrudniejszych zadań, które wielu pozycjonerów nie realizuje we właściwy sposób. Frazy powinny być:
Warto wiedzieć, że algorytm Google obliczający pozycję wybranej witryny WWW w listingu bierze pod uwagę zarówno zawartość całej strony WWW, jak i samej podstrony. Lepiej pozycjonują się portale traktujące o damskiej odzieży na frazach takich jak „jak ma się ubierać wysoka kobieta” niż blog o żywności, na którym tego typu artykuł pojawił się jednorazowo i stanowi odstępstwo od reguły. Ponadto bardzo złą praktyką jest, aby klientów „naciągać” hasłami na swoją witrynę. To miecz obusieczny – internauta co prawda trafi na Twoją witrynę, lecz opuści ją już po kilku sekundach, bez jakiejkolwiek interakcji z jej zawartością. To wpływa bardzo negatywnie na parametr zachowania użytkowników, który ma ogromny wpływ na pozycjonowanie.
Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio z Pexels.
Dobrze napisany artykuł; od dłuższego czasu szukam informacji dotyczących prowadzenia sklepu w Internecie, jednak im więcej artykułów czytam, tym bardziej jestem przekonany, że pozycjonowanie sklepów, to element nierozłączny, jeśli nawet nie ważniejszy niż sama „działalność”. Proponowano mi IdoSell, ale chciałbym mieć jakąś skalę porównawczą i z chęcią przeczytałbym o innych rozwiązaniach ze szczegółami.
Staję się coraz bardziej przychylny tej formie działalności, z każdym kolejnym artykułem. Czy chciałbym w zupełności polegać na pozycjonowaniu, tego nie wiem, jednak przejście do www, to chyba faktycznie wymóg naszych czasów. Cóż, najwidoczniej nie ma co zwlekać…