Papier billboardowy, czyli blueback. Do czego go wykorzystać?

Klaudia Kostyra
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wielkoformatowe wydruki outdoorowe wymagają użycia specjalnych i wysoko odpornych podłoży. Jednym z nich jest papier Blue Back Side (BBS).

Reklamy zewnętrzne narażone są na zmienne i niesprzyjające czynniki pogodowe, które szybko mogą obniżyć ich jakość, a także znacząco wpłynąć na skrócenie czasu ich użytkowania. W poligrafii stosuje się szereg technik i zabiegów, które mają na celu zwiększyć wytrzymałość takich wydruków i ochronić je przed szybszym zużyciem. Reklama outdoorowa korzysta więc ze specjalnych tuszy i drukarek, a także papierów.

Blue Black Side – czym jest?

To wytrzymały papier powlekany, nieprzezroczysty, o optymalnej białości i z charakterystycznym niebieskim podkładem izolującym, któremu zawdzięcza swoją nazwę. Właśnie ten podkład odróżnia BBS od innych papierów do druków wielkoformatowych. Niebieska warstwa pokryta klejem ułatwia montaż i izoluje wydruk od podłoża, na którym jest umieszczony. To dodatkowo zwiększa trwałość reklamy i chroni ją przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych.

Blueback dostępny jest w kilku grubościach – najczęściej ma gramaturę 115 g/m² i 120 g/m², ale spotkać można też grubsze i cieńsze warianty. Zwykle sprzedaje się go w rolkach o określonej szerokości powierzchni do zadruku (123 cm), jednak bez trudu można zamówić egzemplarze o niestandardowych wymiarach.

Wady i zalety BBS

Papier BlueBack charakteryzuje się wysoką odpornością na zmiany temperatury i wilgotności, bezpośrednie działanie promieni słonecznych, wody i wiatru, a trwałość kolorów obrazu uzyskuje się dzięki wysokiej jakości atramentom na bazie barwników rozpuszczalnikowych. Oprócz tego praktycznie nie ma tendencji do pękania i pęcznienia.

Żywotność papieru BlueBack na zewnątrz jest ograniczona do trzech miesięcy. Jeśli jest używany w pomieszczeniach, może służyć przez cały rok, zachowując jakość i świeżość kolorów.

Wśród wad można wskazać jedynie fakt, że nie jest kompatybilny ze wszystkimi typami maszyn drukarskich, co oznacza, że nie każdy producent reklam może wydrukować na nim obraz wysokiej jakości. Na przykład podczas drukowania na papierze Blueback na drukarce ekosolwentowej atrament nie połączy się w pełni z powierzchnią i w większości po prostu z niej odpadnie. W rezultacie otrzymany obraz będzie blady i „zaśnieżony”.

Druk UV jest idealny do drukowania na papierze blueback. Atrament nie wnika do papieru, ale wręcz przeciwnie, pozostaje na powierzchni, utwardzając się pod wpływem promieniowania UV. W rezultacie wydruki są jasne, wyraźne i w 100% przyjazne dla środowiska.

Zastosowanie

Papier BlueBack jest przeznaczony głównie do drukowania atramentem solwentowym, ale jest kompatybilny również z atramentami UV i lateksowymi.

Dzięki takim właściwościom, jak odporność na wahania temperatury, oddziaływanie wiatru, wody czy promieni UV, najczęściej stosowany jest w reklamie zewnętrznej, w szczególności do drukowania banerów, billboardów i różnych oznakowań. BBS jest nieprzezroczysty, więc można naklejać go na ciemne powierzchnie, a także na inne wydruki bez konieczności ich zrywania.

Ponieważ druk na papierze Blueback nie jest zbyt kosztowny, chętnie korzystają z niego różne firmy, organizacje, a także działacze prowadzący własne krótko i średnioterminowe kampanie.

Zdj. główne: Annie Spratt/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Kreatywne podejście do reklamy marketingowej: Jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć uwagę klientów?
Kreatywne podejście do reklamy marketingowej: Jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć uwagę klientów?
Dobra reklama marketingowa to klucz do przyciągania uwagi klientów. Odkryj, jak kreatywne podejście może zapewnić sukces.
/