Każda technika drukarska ma swoje wady i zalety, a sam proces drukowania może napotkać liczne problemy, które w efekcie spowodują spadek jakości wydruku.
W przypadku druku konwencjonalnego, czyli takiego, w którym obraz przenoszony jest na podłoże z formy drukowej, przyczyną pojawienia się defektów może być papier, farba oraz zużycie lub uszkodzenie niektórych elementów maszyny drukującej. Określenie rodzaju błędu to pierwszy krok do naprawienia go. Pozwala nam zlokalizować przyczynę i w miarę możliwości usunąć ją. Wybraliśmy kilka najczęstszych i najbardziej charakterystycznych błędów, z którymi można zetknąć się w druku konwencjonalnym.
Czasami kolory po wydrukowaniu znacząco różnią się od tych, które widzimy na ekranie komputera. Dzieje się tak, gdy algorytmy w oprogramowaniu drukarki nie są prawidłowo skonfigurowane. Dochodzi wtedy do zaburzenia równowagi kolorów, w wyniku czego wydruki mogą być zbyt bogate w określony odcień lub odcienie.
Podczas drukowania zdarza się, że nasycenie nakładanego na podłoże obrazu maleje w niektórych obszarach wydruku. Przyczyną może być toner lub w gorszym przypadku usterka w samej maszynie drukującej. W tej sytuacji trzeba sprawdzić i wyczyścić lub wymienić wszystkie elementy, które mogły ulec uszkodzeniu – styki, części kaset, pojemnik tonera, formę drukową itd.
Kiedy atrament styka się z papierem, zwłaszcza zwykłym, który nie ma powłoki zaprojektowanej do radzenia sobie z cieczą w kontrolowany sposób, wsiąka w niego. Wsiąkanie we włókna nie ma większego wpływu na wygląd wydruku. Jeśli jednak tusz wsiąknie wzdłuż włókien, znaki, linie i obrazy mogą wyglądać jak nastroszone. Przypominają trochę pióra, stąd nazwa. By uniknąć tego problemu, trzeba wybrać nie tylko odpowiedni tusz, ale też papier.
O dublowaniu mówimy, gdy na wydruku widać obraz podwojony w całości lub częściowo, przy czym jedna z odbitek charakteryzuje się mniejszą intensywnością i nasyceniem. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy podłoże kilkakrotnie zetknie się z obciągiem, gdy nieutrwalona jeszcze farba z pierwszego zespołu odbije się na drugim lub gdy obciąg był niedokładnie umyty. Przyczyną może być także papier o niewłaściwych parametrach, częściowo pofałdowany lub naelektryzowany, a także wada maszyny.
Na odbitce powstaje zamazany obraz. Przyczyną jest niewłaściwy obciąg lub brak synchronizacji prędkości przesuwania formy drukowej oraz podłoża.
Nierównomierne krycie powierzchni przy drukowaniu, a w efekcie pojawienie się ciemnych lub jasnych plam (cętek) na wydruku. Przyczyną mottlingu może być: nieodpowiedni papier, np. o nierównomiernej gładkości, zbyt słaby docisk, zemulgowana farba, wady maszyny drukującej, zużyty lub niewłaściwy obciąg.
Ślady lub osad farby na niedrukujących miejscach płyty. Tonowanie jest mniej intensywne niż brudzenie i powstaje pod wpływem innych czynników.
Przyczyną tonowania może być: nieodpowiedni papier, zużyta forma, nadmiar farby przy nadawaniu, zbyt delikatne powleczenie lub powierzchnia papieru, zbyt rozcieńczona lub za szybko schnąca farba.
Natomiast brudzenie może być wynikiem niewłaściwej proporcji wody i farby, za słabo utrwalonej płyty lub nieutrwalonej w ogóle, nieumytych obciągów lub źle ustawionych wałków wodnych.
Nieodpowiedni lub źle przechowywany papier, a także wadliwe farby mogą doprowadzić do takich problemów jak:
Wszystkie wymienione błędy dotyczą technik wykorzystujących dowolne formy drukowe, czyli druku płaskiego, wklęsłego, wypukłego i sitowego. Nie jest to pełna lista możliwych problemów i defektów. Na cały proces drukowania, a co za tym idzie, efekt końcowy, wpływ mają także różnorodne czynniki zewnętrzne, jak temperatura czy wilgotność. Każda problematyczna sytuacja wymaga głębszej analizy i indywidualnego podejścia.
Zdj. główne: Charisse Kenion/unsplash.com