Drukowanie na folii jest wyjątkowo popularne, daje naprawdę szeroki wachlarz możliwości i pozwala tworzyć różnorodne materiały z zastosowaniem w wielu dziedzinach i branżach.
Obecnie obrazy na folii samoprzylepnej są nakładane za pomocą następujących technik: druk cyfrowy, offsetowy, solwentowy, sitodruk i fleksografia. Jakość i trwałość wydruków zależy od wyboru techniki, ale też nośnika. Folia ma wiele odmian, które lepiej lub gorzej sprawdzą się w konkretnych warunkach i sytuacjach. Z czego możemy wybierać?
Do produkcji folii samoprzylepnej stosuje się polimer syntetyczny, a grubość materiału wynosi do 0,3 mm. Folie mają dziesiątki odmian w zależności od swojego przeznaczenia. Mogą mieć trwały i wymienny klej, mogą być też całkowicie bez kleju – w tym wypadku można przymocować je do powierzchni dzięki właściwościom silikonu, z którego są wykonane.
Producenci oferują typy półprzezroczyste, nieprzezroczyste i całkowicie przezroczyste. Oprócz tego folia może być matowa lub błyszcząca.
Folie matowe i błyszczące służą do tworzenia materiałów na stoiska, plakatów i naklejek. Przezroczyste i perforowane materiały nadają się do witryn sprzedażowych, reklamy transportowej i gablot. Błyszcząca folia jest stosowana także jako ochrona karoserii przed zarysowaniami.
Może się wydawać, że błyszczący materiał jest niepraktyczny, ponieważ świeci na słońcu. Ale specjaliści od reklamy byli w stanie przekształcić tę wadę w zaletę, ponieważ świecące obiekty łatwiej przyciągają uwagę przechodniów. Ważne jest tylko stworzenie łatwo dostrzegalnych i czytelnych napisów. Błyszczący materiał jest idealny do umieszczania w pomieszczeniach ze słabym oświetleniem, podczas gdy matowy lepiej spełnia swoje funkcje na zewnątrz przy wysokim nasłonecznieniu.
Winylowa. Plastikowa, trwała, dobrze przylega do każdej powierzchni – nie tylko płaskiej, ale także z gładkimi krzywiznami. Jedną z jej odmian jest folia samochodowa naklejana na nadwozie pojazdu.
Perforowana. Jej minimalna żywotność wynosi dwa lata. Jest to biały materiał z perforacją z jednej strony i czarny z drugiej. Reklama na takiej folii przyklejona do witryny sklepowej albo w oknach transportu publicznego nie zasłania widoku pasażerom i odwiedzającym sklepy. Jednocześnie przechodnie łatwo odbierają informacje.
Poliestrowa. Zwykle używana do dekoracji pomieszczeń, na ulicach można znaleźć ją rzadziej.
Banerowa. Stworzona do stosowania na nierównej powierzchni. Bardzo wytrzymała, służy przez 5 lat.
PCV. Charakteryzuje się niską wytrzymałością, o czym należy pamiętać, przygotowując się do druku na takiej folii. Materiał ten jest zwykle wybierany do produkcji opakowań towarów o krótkim okresie przydatności do spożycia i produktów promocyjnych, które szybko tracą na znaczeniu.
Druk jest nakładany na folię samoprzylepną przy użyciu nowoczesnych urządzeń wielkoformatowych, dzięki czemu produkty mogą mieć dowolne wymiary i w pełni odpowiadać wymaganiom klienta. Na przezroczystych foliach druk można wykonać zarówno z podkładem bielonym dla poszczególnych elementów, jak i bez niego.
Wśród zalet technologii należy wymienić:
Żywotność wydruków wynosi 3 lata bez dodatkowych zabiegów ochronnych i w niekorzystnych warunkach pogodowych. Przy zastosowaniu ochrony UV (laminowania) i przechowywaniu wydruków w pomieszczeniu czas ten może się wydłużyć nawet do 10 lat.
Drukowanie na folii samoprzylepnej nie jest łatwe. Trudności wynikają z faktu, że materiał nie pochłania cieczy, konieczne jest użycie specjalnego wielokolorowego atramentu i ogrzewanie do +150°C. Drukowanie etykiet, naklejek i innych produktów na folii samoprzylepnej obejmuje następujące etapy:
Folia samoprzylepna jest funkcjonalnym i łatwym w użyciu materiałem, który wytrzymuje zmiany temperatury, nie ulega blaknięciu na słońcu i jest odporny na wilgoć. Strona klejąca umożliwia umieszczenie produktu na różnych powierzchniach. Druk na folii jest wykorzystywany do tworzenia:
Zastosowanie folii samoprzylepnej znacznie zmniejsza koszty niezbędnych materiałów wykończeniowych, pozwala realizować odważne decyzje projektowe.
Druk na folii samoprzylepnej jest powszechnie wykorzystywaną odmianą druku wielkoformatowego. Ta unikalna technologia pomaga rozwiązywać różnorodne wyzwania marketingowe i projektować ciekawe obiekty reklamowe, także ruchome. Wysoka jakość, krótki czas produkcji i montażu, wszechstronność i możliwość zastosowania w różnych dziedzinach sprawiają, że jest bardzo popularna.
Zdj. główne: Pierre Bamin/unsplash.com