Druk sublimacyjny. Ekologiczna alternatywa dla Twojego biznesu

Klaudia Kostyra
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Współczesna poligrafia oferuje szeroki wachlarz technik drukarskich na każdy gust i na każdą kieszeń. Jedną z popularniejszych jest druk sublimacyjny.

Najczęściej druk sublimacyjny służy do tworzenia produktów reklamowych i pamiątkowych. Nadruki można nanosić na tekstylia, odzież, naczynia, podłoża papierowe. Dlatego też druk sublimacyjny jest szczególnie popularny w marketingu i reklamie. Za jego pomocą można szybko tworzyć wysokiej jakości wydruki, które przyciągają uwagę. Co więcej, ważnym pozytywnym czynnikiem jest możliwość tworzenia zarówno pojedynczych produktów, jak i nakładów idących w tysiące egzemplarzy.

Druk sublimacyjny – na czym polega?

Druk sublimacyjny polega na przeniesieniu obrazu na podłoże za pomocą specjalnego atramentu poddawanego działaniu wysokiej temperatury. Pod jej wpływem atrament przechodzi w stan gazowy i wnika głęboko w strukturę materiału, w wyniku czego powstaje trwały, jasny nadruk, który nie zmienia koloru, nie blaknie, nie spiera się.

W poligrafii druk sublimacyjny jest uważany za jedną z najbardziej wydajnych metod, ponieważ pozwala uzyskać wysokiej jakości wydruki na różnych podłożach w dość krótkim czasie i rozsądnej cenie (nawet przy niskich nakładach).

Rodzaje

Obecnie stosowane są dwa rodzaje druku sublimacyjnego:

Pośredni 

Najpierw obraz jest przenoszony na specjalny papier silikonowy. Taki wydrukowany arkusz służy do przeniesienia wzoru na docelowy produkt za pomocą prasy termicznej i temperatury 180–200 stopni. W procesie termotransferu barwnik przekształca się w parę i wnika głęboko w strukturę materiału. Pośredni druk sublimacyjny jest bardzo popularny, ponieważ umożliwia przenoszenie wzorów na dowolne powierzchnie i w różnych ilościach.

Bezpośredni

Dobór i podgrzewanie pigmentów oraz ich dalsze nanoszenie odbywa się w jednym urządzeniu drukującym. Ta technika jest rzadka. Najczęściej używa się jej do tworzenia wydruków na tekstyliach rolowanych, na przykład przy produkcji flag, zasłon, obrusów. Bezpośredni druk może być:

  • mokry – farba sublimacyjna jest nakładana za pomocą drukarki atramentowej na tkaninę wstępnie obrobioną podkładem poliestrowym;
  • suchy – drukowanie odbywa się za pomocą drukarki laserowej i papieru termicznego.

Co warto wiedzieć?

Druk sublimacyjny ma pewne szczególne cechy i właściwości, które należy wziąć pod uwagę, jeśli chcemy uzyskać wydruk wysokiej jakości:

1. Metodę sublimacji stosuje się tylko na tkaninach syntetycznych i półsyntetycznych (co najmniej 60% poliestru w składzie), ponieważ takie materiały pozwalają atramentowi wniknąć głęboko w strukturę. Naturalne tkaniny nie mają takiej zdolności, dlatego wzór z ich powierzchni szybko się zmywa.

2. Powierzchnie, na które ma zostać nałożony obraz, powinny być pokryte warstwą polimeru. To pozwala uzyskać wydruki o wyrazistych kolorach i wysokiej odporności na zużycie.

3. Drukowanie na kolorowych lub ciemnych materiałach nie jest możliwe.

Zalety druku sublimacyjnego

Wśród zalet sublimacji wymienić trzeba:

  • trwałość wydruku. Powstały obraz nie tylko nie blaknie i nie ściera się, ale jest odporny na działanie wody i detergentów, a także częste użytkowanie. Ulubioną koszulkę można spokojnie prać, kubek myć w zmywarce, a plecaka używać codziennie bez ryzyka, że straci świeży i ładny wygląd;
  • fotograficzna jakość. Każdy obraz, nawet w bardzo wysokiej rozdzielczości można przenieść z pomocą sublimacji bez utraty jakości;
  • szybkość druku. W tej technologii bez problemu można wykonać sprawnie pilne zamówienia, nawet takie „na wczoraj”. Metoda nie jest tak czasochłonna jak na przykład sitodruk;
  • możliwość druku wielkoformatowego o wysokim stopniu szczegółowości. Można nanieść obraz o jakości fotograficznej na tkaninę o szerokości nawet 1,6 m i przy wydajności druku do 60 m² płótna na dobę.
  • różnorodność podłoży. Druk sublimacyjny praktycznie nie nakłada żadnych ograniczeń w wyborze materiału, na który chcemy nanieść obraz. Istnieje kilka wymagań, ale są proste do spełnienia i nie stanowią szczególnej przeszkody.
  • brak ograniczeń wielkości zamówienia. Można drukować pojedyncze egzemplarze lub kilkutysięczne nakłady;
  • ekologiczność. Druk sublimacyjny jest bezpieczny i przyjazny dla środowiska, a także nietoksyczny;
  • szeroki zakres zastosowań. Kolorowy druk sublimacyjny służy do produkcji plakatów reklamowych, gadżetów personalizowanych, banerów, dekoracji witryn, wystaw i wnętrz, kostiumów teatralnych, scenografii itp.

Tak imponująca lista sprawia, że druk sublimacyjny rzadko miewa jakieś alternatywy, a w wielu sytuacjach jest nie tylko najlepszym, ale też jedynym rozwiązaniem.

Zdj. główne: Markus Spiske/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Wydruki reklamowe – co wybrać dla firmy?
Wydruki reklamowe – co wybrać dla firmy?
Mimo rozwoju internetu i promocji online tradycyjne formy reklamy cieszą się sporą popularnością. Pozwalają bowiem na kontakt fizyczny z potencjalnym klientem. Jakie warto wybrać, by przyniosły oczekiwany skutek?
/