Druk sublimacyjny. Ekologiczna alternatywa dla Twojego biznesu

Klaudia Kostyra
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Współczesna poligrafia oferuje szeroki wachlarz technik drukarskich na każdy gust i na każdą kieszeń. Jedną z popularniejszych jest druk sublimacyjny.

Najczęściej druk sublimacyjny służy do tworzenia produktów reklamowych i pamiątkowych. Nadruki można nanosić na tekstylia, odzież, naczynia, podłoża papierowe. Dlatego też druk sublimacyjny jest szczególnie popularny w marketingu i reklamie. Za jego pomocą można szybko tworzyć wysokiej jakości wydruki, które przyciągają uwagę. Co więcej, ważnym pozytywnym czynnikiem jest możliwość tworzenia zarówno pojedynczych produktów, jak i nakładów idących w tysiące egzemplarzy.

Druk sublimacyjny – na czym polega?

Druk sublimacyjny polega na przeniesieniu obrazu na podłoże za pomocą specjalnego atramentu poddawanego działaniu wysokiej temperatury. Pod jej wpływem atrament przechodzi w stan gazowy i wnika głęboko w strukturę materiału, w wyniku czego powstaje trwały, jasny nadruk, który nie zmienia koloru, nie blaknie, nie spiera się.

W poligrafii druk sublimacyjny jest uważany za jedną z najbardziej wydajnych metod, ponieważ pozwala uzyskać wysokiej jakości wydruki na różnych podłożach w dość krótkim czasie i rozsądnej cenie (nawet przy niskich nakładach).

Rodzaje

Obecnie stosowane są dwa rodzaje druku sublimacyjnego:

Pośredni 

Najpierw obraz jest przenoszony na specjalny papier silikonowy. Taki wydrukowany arkusz służy do przeniesienia wzoru na docelowy produkt za pomocą prasy termicznej i temperatury 180–200 stopni. W procesie termotransferu barwnik przekształca się w parę i wnika głęboko w strukturę materiału. Pośredni druk sublimacyjny jest bardzo popularny, ponieważ umożliwia przenoszenie wzorów na dowolne powierzchnie i w różnych ilościach.

Bezpośredni

Dobór i podgrzewanie pigmentów oraz ich dalsze nanoszenie odbywa się w jednym urządzeniu drukującym. Ta technika jest rzadka. Najczęściej używa się jej do tworzenia wydruków na tekstyliach rolowanych, na przykład przy produkcji flag, zasłon, obrusów. Bezpośredni druk może być:

  • mokry – farba sublimacyjna jest nakładana za pomocą drukarki atramentowej na tkaninę wstępnie obrobioną podkładem poliestrowym;
  • suchy – drukowanie odbywa się za pomocą drukarki laserowej i papieru termicznego.

Co warto wiedzieć?

Druk sublimacyjny ma pewne szczególne cechy i właściwości, które należy wziąć pod uwagę, jeśli chcemy uzyskać wydruk wysokiej jakości:

1. Metodę sublimacji stosuje się tylko na tkaninach syntetycznych i półsyntetycznych (co najmniej 60% poliestru w składzie), ponieważ takie materiały pozwalają atramentowi wniknąć głęboko w strukturę. Naturalne tkaniny nie mają takiej zdolności, dlatego wzór z ich powierzchni szybko się zmywa.

2. Powierzchnie, na które ma zostać nałożony obraz, powinny być pokryte warstwą polimeru. To pozwala uzyskać wydruki o wyrazistych kolorach i wysokiej odporności na zużycie.

3. Drukowanie na kolorowych lub ciemnych materiałach nie jest możliwe.

Zalety druku sublimacyjnego

Wśród zalet sublimacji wymienić trzeba:

  • trwałość wydruku. Powstały obraz nie tylko nie blaknie i nie ściera się, ale jest odporny na działanie wody i detergentów, a także częste użytkowanie. Ulubioną koszulkę można spokojnie prać, kubek myć w zmywarce, a plecaka używać codziennie bez ryzyka, że straci świeży i ładny wygląd;
  • fotograficzna jakość. Każdy obraz, nawet w bardzo wysokiej rozdzielczości można przenieść z pomocą sublimacji bez utraty jakości;
  • szybkość druku. W tej technologii bez problemu można wykonać sprawnie pilne zamówienia, nawet takie „na wczoraj”. Metoda nie jest tak czasochłonna jak na przykład sitodruk;
  • możliwość druku wielkoformatowego o wysokim stopniu szczegółowości. Można nanieść obraz o jakości fotograficznej na tkaninę o szerokości nawet 1,6 m i przy wydajności druku do 60 m² płótna na dobę.
  • różnorodność podłoży. Druk sublimacyjny praktycznie nie nakłada żadnych ograniczeń w wyborze materiału, na który chcemy nanieść obraz. Istnieje kilka wymagań, ale są proste do spełnienia i nie stanowią szczególnej przeszkody.
  • brak ograniczeń wielkości zamówienia. Można drukować pojedyncze egzemplarze lub kilkutysięczne nakłady;
  • ekologiczność. Druk sublimacyjny jest bezpieczny i przyjazny dla środowiska, a także nietoksyczny;
  • szeroki zakres zastosowań. Kolorowy druk sublimacyjny służy do produkcji plakatów reklamowych, gadżetów personalizowanych, banerów, dekoracji witryn, wystaw i wnętrz, kostiumów teatralnych, scenografii itp.

Tak imponująca lista sprawia, że druk sublimacyjny rzadko miewa jakieś alternatywy, a w wielu sytuacjach jest nie tylko najlepszym, ale też jedynym rozwiązaniem.

Zdj. główne: Markus Spiske/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Czy ekologiczne materiały drukarskie są przyszłością reklamy?
Czy ekologiczne materiały drukarskie są przyszłością reklamy?
Poznaj przyszłość reklamy poprzez ekologiczne materiały drukarskie. Dowiedz się dlaczego te metody mogą stać się preferowanym wyborem organizacji na całym świecie.
/