Napisanie książki to tak naprawdę początek wydawniczej drogi. Po skończeniu dzieła autorzy często zastanawiają się, co dalej. Niektórzy decydują się na wydanie powieści tradycyjnym sposobem, za pomocą wydawnictwa. Inni wolą zrobić to na własną rękę i stawiają na self-publishing, który zresztą ostatnimi czasy zyskuje na popularności.
Napisanie i wydanie własnej książki to dla wielu osób wielkie marzenie, którego spełnienie niestety często nie jest zależne tylko od nich samych. Ogromne znaczenie ma tu zazwyczaj decyzja wydawnictwa, które podejmie się – lub nie – wydania danej powieści. Z tego względu coraz więcej autorów decyduje się na samodzielną publikację swojego dzieła. Cały proces nie jest skomplikowany, ale na pewno czasochłonny i… dosyć kosztowny. Co warto wiedzieć o self-publishingu? Ile to kosztuje?
Self-publishing wiąże się z niezależnością, ponieważ to autor jest wydawcą własnej książki i to on decyduje o każdym etapie procesu wydawniczego, nie musi dzielić się zyskami z wydawnictwem, ale jednocześnie ponosi wszystkie koszty.
Znajomość tego, jak wygląda proces wydawniczy w self-publishingu, pozwala autorowi przygotować się na koszty, które będzie musiał ponieść. Cały proces możemy podzielić na dwa większe etapy. Pierwszy polega na opracowaniu książki. Na tym etapie należy przeprowadzić redakcję i korektę tekstu, zaprojektować okładki i wnętrze książki, wybrać ilustracje i materiały (papier, techniki drukarskie, sposób oprawy), wykonać skład komputerowy i korektę techniczną. Następnym krokiem jest wydrukowanie wzorcowych egzemplarzy próbnych. Jeśli wszystko wygląda tak, jak powinno, można przejść do kolejnego etapu, czyli druku i oprawy książek.
Opracowanie tekstu i druk książek to podstawowe elementy procesu wydawniczego, których nie da się pominąć. Niektórzy autorzy wychodzą z założenia, że ich tekst brzmi tak dobrze, że nie potrzebuje redakcji i korekty, więc próbują „ciąć koszty”, rezygnując z profesjonalnych poprawek. Popełniają tym samym ogromny błąd, ponieważ mało który tekst jest tak dobrze napisany, że od razu nadaje się do publikacji. Nawet najwytrawniejszym pisarzom zdarza się popełniać błędy, a te wyłapie wprawne oko redaktora.
W procesie wydawniczym ważne są także działania marketingowe. Autor, który zdecyduje się na self-publishing, musi mieć świadomość tego, że to kolejny element, o którym musi sam pomyśleć. O promocję książki najlepiej zadbać jeszcze przed publikacją. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami.
Wiemy już, za co musimy zapłacić, jeśli zdecydujemy się na samodzielne wydanie książki. Teraz spróbujmy przyjrzeć się kosztom. Na początku warto podkreślić, że podane widełki cenowe należy traktować orientacyjnie. Wycena konkretnej książki zależy od wielu czynników, między innymi od długości tekstu, liczby ilustracji, druku w kolorze lub czarno-białego, rodzaju papieru i oprawy.
Koszty poszczególnych etapów w procesie wydawniczym prezentują się następująco:
zdj. główne: Pexels/pixabay.com