Katalogi i broszury to nowoczesny i skuteczny sposób na przekazanie przydatnych i ważnych informacji potencjalnemu konsumentowi towarów lub usług, a także promowanie firmy.
Z pozoru katalog i broszura niczym się nie różnią – to kolorowe, kilkustronicowe „książki” prezentujące firmę oraz jej ofertę i asortyment. W obu przypadkach wykorzystywane są informacje tekstowe oraz graficzne.
Broszura jest jednak mniejsza objętościowo – w Polsce przyjmuje się, że nie może mieć mniej niż 4 strony, a maksymalnie 64. Pod tym względem katalog jest teoretycznie nieograniczony, co pozwala umieścić w nim większą ilość informacji i zdjęć.
Nie jest to łatwe zadanie i wymaga odpowiednich umiejętności, zmysłu graficznego, a także metodycznego działania według planu. Jeśli nie chcesz, by Twój katalog był bezładnym zbiorem zdjęć i słów, wykonuj wszystkie prace etapami, a najlepiej zleć je profesjonaliście.
Pracę nad layoutem należy rozpocząć od wyznaczenia celów i zadań – określ więc, po co tworzysz katalog lub broszurę. Ważne jest także konkretne wskazanie grupy docelowej. Będzie to podstawa do tworzenia treści i wybierania elementów wizualnych, stylu, a także kolorystyki. Najczęściej firma ma już pewną identyfikację wizualną, wzory firmowe i logo. Pozostaje wtedy umiejętnie je wykorzystać w układzie oraz stylu katalogu lub broszury.
Ten etap jest nie mniej ważny, niż stworzenie koncepcji. Projekt musi spełniać ogólne wymagania dotyczące składu, takie jak odpowiedni model barw, obecność wylotów, rozdzielczość obrazów itp. Każda drukarnia może mieć własne wymagania, które zależą m.in. od rodzaju i modelu sprzętu, jakim dysponuje. Najlepszym wyjściem jest więc skonsultowanie się ze specjalistą z punktu, któremu chcemy zlecić wydruk.
Podczas składania zamówienia należy wziąć pod uwagę czas potrzebny do drukowania, suszenia arkuszy i uszlachetniania wydruków, które obejmuje cięcie, sztancowanie, laminowanie, lakierowanie UV, bigowanie, falcowanie, tłoczenie, broszurowanie itd.
Bez względu na to, czy korzystasz z katalogu, czy broszury, ważny jest odpowiedni projekt i jakościowe wykonanie. Jest kilka aspektów, na które szczególnie warto zwrócić uwagę – przede wszystkim jest to wygoda użytkowania, ale też atrakcyjny wygląd i ciekawy design.
Spraw, aby katalog był czytelny. Zadbaj o wyraźne fonty i dobierz ich odpowiedni rozmiar. Jeśli chcesz zmieścić więcej tekstu, nie pomniejszaj bardziej liter – lepiej zwiększyć format lub zrobić więcej stron. Nie przesadzaj też z ilością fontów. Ogranicz wybór do dwóch, maksymalnie trzech na nagłówki i test główny. Pamiętaj też, że kolorowe i niestandardowe litery nie nadają się do głównych treści, jak np. opisy.
Zadbaj o wysoką jakość zdjęć i grafik, a także o to, by były dla odbiorcy przydatne. Muszą być źródłem dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze i nie mogą wprowadzać klienta w błąd. Jeśli chcesz, by katalog lub broszura prezentowały się naprawdę ładnie, zainwestuj w profesjonalną sesję fotograficzną.
W katalogu nie może panować chaos graficzny. Dobierz odpowiednio kolory, które są przyjemne w odbiorze. Jeśli korzystać z kolorystyki ze swojego logo, rób to umiejętnie – kolory nie muszą dominować w projekcie, a jedynie go spinać. Minimalizm kolorystyczny lepiej sprawdzi się w połączeniu z dużą ilością zdjęć.
Źle zorganizowana zawartość jest problemem dla czytelnika, który z trudem będzie odnajdywał potrzebne mu informacje. Na pewno nie będzie chciał sięgnąć po materiał, który go irytował i nie był pomocny. Upewnij się więc, że informacje są logicznie pogrupowane, a w katalogu łatwo nawigować za pomocą spisu treści.
Zdjęcie główne: Canva Studio/pexels.com