Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Druk > Artystyczny >

Historia polskiej szkoły plakatu

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
20 stycznia 2022
w Artystyczny, Druk
Potrzebujesz ok. 7 min. aby przeczytać ten wpis
Historia polskiej szkoły plakatu

Plakat to obecnie bardzo popularna forma graficzna, zarówno artystyczna, jak i użytkowa. Jednak niewielu z nas wie, że królowała w Polsce przez ponad 4 dekady, a nasi artyści zachwycali cały świat.

Polska szkoła plakatu to określenie tendencji w sztuce plakatu polskiego, obejmującej okres od 1940 do końca 1980. Cechą charakterystyczną tego kierunku było niepodporządkowanie się jednocześnie zarówno doktrynie realizmu socjalistycznego, jak i wymogom handlowym, stosowanie uproszczonych form graficznych, zwięzłość i wyrazistość, nowatorskie wzornictwo fonograficzne. Polski plakat cieszył się uznaniem na całym świecie, a rodzimi artyści inspirowali twórców zagranicznych.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Białostocki Ośrodek Kultury (@bialostocki.osrodek.kultury)

Początki

Pod koniec XIX wieku Warszawa, wówczas jeszcze pod władzą Rosji, stała się największym centrum gospodarczym, handlowym i przemysłowym Królestwa Polskiego. Drugie co do wielkości miasto Kraków stało się z kolei kolebką artystycznego, kulturalnego, naukowego i religijnego życia.

Kraków był zamieszkany przez pisarzy, poetów i artystów, którzy podróżując po całej Europie, stykali się z modernistycznymi prądami kulturowymi tamtych czasów. Szczególnie pod wpływem osiągnięć francuskich mistrzów takich jak Henri Toulouse-Lautrec, polscy artyści wybrali plakat jako nowy sposób wyrażania siebie. Po powrocie do kraju ci, którzy z kolei byli członkami Akademii Sztuk Pięknych, uczynili plakat nową formą sztuki w kraju.

Pierwsze polskie plakaty pojawiły się w 1890 roku. Ich autorami byli wybitni artyści tacy jak Józef Mehoffer, Stanisław Pijanowski, Karol Frycz, Kazimierz Sichulski i Wojciech Weiss. Malowali plakaty związane z kulturą – zapowiadające wystawy, spektakle teatralne i występy baletowe. Ich prace zyskały popularność, co spowodowało, że w 1898 roku w Krakowie odbyła się pierwsza Międzynarodowa Wystawa Plakatu.

Secesja, styl japoński i tendencje modernistyczne, na przykład kubizm, mieszały się z tradycyjnymi elementami symboliki i folkloru ludowego. Jednak tym, co wyróżniało polskie dzieła, była wysoce artystyczna oprawa każdego projektu, która w przyszłości stała się główną cechą całego kierunku.

Międzywojenny plakat turystyczny

Dwadzieścia lat niepodległości przyniosło bezprecedensowy wzrost rozwoju we wszystkich branżach. Dotyczyło to zwłaszcza turystyki. Zadanie stworzenia serii plakatów, które miałyby przyciągnąć do Polski turystów, powierzono słynnemu wówczas artyście Stefanowi Norblinowi. W efekcie powstały wyjątkowe plakaty bardziej przypominające obrazy niż faktyczną reklamę. Chociaż jego prace były pełne rozpoznawalnych kształtów i sylwetek, to uwagę najbardziej przykuwała żywa kolorystyka.

Ojciec polskiego plakatu

Rynek towarów i usług w niepodległej Polsce rósł z dnia na dzień, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na reklamę. Plakat w tym przypadku stał się najlepszą opcją.

Plakat reklamowy z lat dwudziestych i trzydziestych różni się od swoich wysoce artystycznych poprzedników tym, że używa uproszczonego języka wizualnego do komunikowania się z widzem. Uproszczenie plakatu nastąpiło bardziej dzięki kubizmowi, stylowi, który uwolnił sztukę od potrzeby naśladowania natury. Architekci, zwłaszcza studenci Uniwersytetu Warszawskiego byli najbardziej aktywnymi twórcami plakatów w tym okresie. Wśród nich szczególnie wyróżniał się Tadeusz Gronowski.

Był pierwszym artystą, który specjalizował się w plakacie i uznawany jest za ojca polskiej szkoły plakatu. Biorąc pod uwagę nowe potrzeby rynku, wykorzystał całą gamę narzędzi, które były wówczas dostępne, aby stworzyć najbardziej żywe i niezapomniane obrazy reklamowe. To on zaczął używać aerografu, co doprowadziło do bardziej płynnych linii i kształtów.

Gronowski, zamiast dostosowywać swój styl malarski do formatu plakatu, stworzył nową formę artystycznej ekspresji. Jest jednym z pierwszych artystów, którzy świadomie wykorzystywali typografię jako technikę artystyczną i często angażował lubiany przez odbiorców humor.

Warszawscy architekci

Pracę Gronowskiego kontynuowała w latach trzydziestych grupa architektów kształcących się w Warszawie pod kierunkiem profesorów Zygmunta Kamińskiego i Edmunda Bartłomiejczyka. Wszyscy zdobyli doświadczenie w dziedzinie grafiki stosowanej, co pozwoliło im na przejście z architektury do dziedziny sztuki plakatowej, którą w tym czasie chętnie wspierało polskie społeczeństwo.

Grupa przyjęła podejście Gronowskiego, łącząc je z kompozycją i proporcjonalnością. Nie tylko wykorzystali trójwymiarowość jako element kompozycji, ale także dostosowali swoje umiejętności do komponentu fabularnego plakatu. Na przykład wykorzystano groteskowe postacie do świątecznych lub teatralnych plakatów, jasne i dynamiczne kompozycje do zilustrowania wydarzeń sportowych. Ich prace oznaczają przejście od prostej kompozycji narracyjnej do bardziej nowoczesnego podejścia reklamowego XX wieku.

Plakaty propagandowe

Po II wojnie światowej Polska znalazła się pod wpływem komunistycznego ZSRR. Nowy rząd postawił sobie za cel szerzenie swojej ideologii i w tym celu stworzone zostało Studio Plakatu Propagandowego w Lublinie. Jego szefem był Włodzimierz Zakrzewski  – utalentowany malarz-pejzażysta, aktywny członek Partii Komunistycznej i autor plakatów dla propagandy radzieckiej.

Zakrzewski otrzymał listę haseł, do których należało opracować obrazy graficzne, a także stworzyć zbiór zasad tworzenia plakatów propagandowych. Artysta starał się przedstawić nowy język wizualny oparty na sprawdzonych obrazach zapożyczonych ze stylów poznanych w Rosji. Działał również jako mentor dla wielu artystów, którzy w rzeczywistości nie byli profesjonalistami w grafice plakatowej.

Lata świetności

Lata pięćdziesiąte i wczesne lata sześćdziesiąte były złotą erą w historii polskiego plakatu. W tym czasie tworzyli tacy artyści jak Wiktor Górka, Eryk Lipiński, Marek Mosiński, Jan Lenica czy Jerzy Flisak.

Do rozwoju plakatu przyczynił się szczególnie film. Podobnie jak wszystkie branże, przemysł filmowy był kontrolowany przez rząd. W tym czasie istniały dwa główne instytuty generujące popyt na plakaty: Film Polski i Centrala Rozpowszechniania Filmów.

W przeciwieństwie do zachodnich polscy twórcy plakatów filmowych mieli większą, niemal nieograniczoną swobodę wyrażania się. Tworzyli więc zachwycające obrazy inspirowane filmami, praktycznie nie pokazując samych filmów: bez ujęć gwiazd, bez bezpośrednich odniesień do fabuły, bez konieczności łączenia części wizualnej z tytułem.

Ta swoboda twórcza, była jednym z powodów, dla których szkoła polskiego plakatu stała się w tym czasie znacznie bardziej zróżnicowana pod względem stylu i osiągnęła tak wysoki poziom. Wpływ na to miał także koniec rządów stalinowskich – nowa władza nie przywiązywała dużej wagi do plakatu – a także brak komercyjnych ograniczeń. Prace, które obecnie są uważane za klasyczne i najdoskonalsze przykłady polskiej szkoły powstały właśnie w tym okresie.

Dynamiczny rozwój polskiego plakatu filmowego zapoczątkowany w latach 50., trwał aż do końca 1980 roku. Paradoksalnie miało to miejsce w okresie socjalistycznym, kiedy pomimo odcięcia się od reszty świata i ciągłej kontroli totalitarnej władzy każdego aspektu życia, polscy artyści tworzyli oryginalny i niepowtarzalny styl plakatu, obecnie rozpoznawalny na całym świecie.

Koniec polskiej szkoły plakatu

Lata osiemdziesiąte w Polsce były naznaczone niepokojami społecznymi w związku z coraz bardziej uciskającymi rządami komunistycznymi. Po 1989 roku, kiedy przemysł filmowy ostatecznie stał się całkowicie komercyjny, polski plakat przestał praktycznie istnieć. Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci pojawił się niewielki, specjalistyczny rynek polskich plakatów.

Zdj. główne: Valeriia Miller/pexels.com

Tagi: polska kulturapolska szkoła plakatusztuka plakatu w Polsce
Poprzedni wpis

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Następny wpis

Teczki jako ciekawa forma reklamy

Następny wpis
Teczki jako ciekawa forma reklamy

Teczki jako ciekawa forma reklamy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?
Reklama

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?

25 stycznia 2023
Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość
Reklama

Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość

23 stycznia 2023
kaboompics/pixabay.com
Poradnik techniczny

Jak drukować z telefonu?

11 stycznia 2023
Jakie są rodzaje druku?
Druk

Jakie są rodzaje druku?

5 stycznia 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy Eticod gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing maszyna drukująca Full LED nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki? 25 stycznia 2023
  • Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość 23 stycznia 2023
  • Jak drukować z telefonu? 11 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Targi CCE International już w marcu! Poznaj program wydarzenia 5 stycznia 2023
  • Dzierżawa kserokopiarek – znakomite rozwiązanie dla rozwijających się firm 2 stycznia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.