Wiele osób uważa, że każdy druk cyfrowy fotografii jest drukiem giclée, jednak na rynku dostępna jest również inna technika – druk chromogenny, czyli C-type.
C-type łączy w sobie elementy standardowej technologii cyfrowego druku fotografii oraz tradycyjnej analogowej wykonywanej w ciemni. Jest to raczej technika, z której korzystają profesjonaliści, jednak nie jest tak popularna jak wysoko ceniony giclée, o którym pisaliśmy tutaj.
Cyfrowy wydruk C-type (lub chromogenny) to odbitka fotograficzna, która została naświetlona przy użyciu technologii cyfrowej, a nie tradycyjnych technik analogowych (zwanych inaczej ciemnią). W układzie analogowym powiększalnik, urządzenie optyczne podobne do rzutnika slajdów, rzutuje obraz negatywu na arkusz papieru fotograficznego, kontrolując jednocześnie ostrość, intensywność i czas trwania naświetlania.
W przypadku druku C-type ta część procesu jest kontrolowana z komputera, a papier jest naświetlany za pomocą laserów lub diod LED, a nie żarówki. Druga część tradycyjnego procesu jest jednak bardzo podobna. Papier zawierający obraz jest przetwarzany w wywoływaczu fotograficznym, następnie przepuszczany przez utrwalacz wybielający, po czym ostatecznie myty w wodzie w celu usunięcia chemikaliów procesowych. Obraz jest następnie pozostawiany do wyschnięcia.
Technika ta była wczesną metodą tworzenia wydruków wielkoformatowych i nawet dziś cyfrowe drukarki C-type są w stanie wytwarzać większe obrazy niż drukarki atramentowe, co sprawia, że ten format jest szczególnie chętnie wykorzystywany przez fotografów wielkoformatowych.
Wydruki powinny wytrzymać około 40 lat ekspozycji na światło, czyli więcej niż pigmentowe, ale mniej niż archiwalne. Ponieważ są wyjątkowo czułe na światło, można przedłużyć ich żywotność, umieszczając je za szkłem ochronnym lub trzymając w ciemnym pomieszczeniu. Wydruki charakteryzują się wyrafinowanymi przejściami tonalnymi, subtelnymi kolorami i wysoką jakością.
Technika wykorzystuje specjalny papier z halogenkiem srebra, który jest czuły na światło. Wybór takich papierów jest znacznie ograniczony, co nie znaczy, że go nie ma. By osiągnąć ciekawe i zadowalające efekty, możemy skorzystać z typów matowych, półmatowych, metalicznych i błyszczących.
Obie techniki drukowania zapewniają doskonałe rezultaty, jednak należy wziąć pod uwagę różne atrybuty tych procesów oraz cechy każdego rodzaju papieru, z którego możemy skorzystać.
Przede wszystkim giclée:
W odróżnieniu od niego C-type:
Z druku C-type chętniej korzystają profesjonalni fotografowie, ponieważ technika pozwala na uzyskanie faktycznej odbitki, a nie wydruku. Z kolei giclée jest bardziej popularny wśród ilustratorów i autorów plakatów.
Zdj. główne: NordWood Themes/unsplash.com