Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Baza wiedzy >

Jak uniknąć najgorszych błędów w druku konwencjonalnym

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
13 maja 2022
w Baza wiedzy, Poradnik techniczny
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Charisse Kenion/unsplash.com

Każda technika drukarska ma swoje wady i zalety, a sam proces drukowania może napotkać liczne problemy, które w efekcie spowodują spadek jakości wydruku.

W przypadku druku konwencjonalnego, czyli takiego, w którym obraz przenoszony jest na podłoże z formy drukowej, przyczyną pojawienia się defektów może być papier, farba oraz zużycie lub uszkodzenie niektórych elementów maszyny drukującej. Określenie rodzaju błędu to pierwszy krok do naprawienia go. Pozwala nam zlokalizować przyczynę i w miarę możliwości usunąć ją. Wybraliśmy kilka najczęstszych i najbardziej charakterystycznych błędów, z którymi można zetknąć się w druku konwencjonalnym.

Brak równowagi kolorów

Czasami kolory po wydrukowaniu znacząco różnią się od tych, które widzimy na ekranie komputera. Dzieje się tak, gdy algorytmy w oprogramowaniu drukarki nie są prawidłowo skonfigurowane. Dochodzi wtedy do zaburzenia równowagi kolorów, w wyniku czego wydruki mogą być zbyt bogate w określony odcień lub odcienie.

Blaknięcie kolorów

Podczas drukowania zdarza się, że nasycenie nakładanego na podłoże obrazu maleje w niektórych obszarach wydruku. Przyczyną może być toner lub w gorszym przypadku usterka w samej maszynie drukującej. W tej sytuacji trzeba sprawdzić i wyczyścić lub wymienić wszystkie elementy, które mogły ulec uszkodzeniu – styki, części kaset, pojemnik tonera, formę drukową itd.

Piórkowanie

Kiedy atrament styka się z papierem, zwłaszcza zwykłym, który nie ma powłoki zaprojektowanej do radzenia sobie z cieczą w kontrolowany sposób, wsiąka w niego. Wsiąkanie we włókna nie ma większego wpływu na wygląd wydruku. Jeśli jednak tusz wsiąknie wzdłuż włókien, znaki, linie i obrazy mogą wyglądać jak nastroszone. Przypominają trochę pióra, stąd nazwa. By uniknąć tego problemu, trzeba wybrać nie tylko odpowiedni tusz, ale też papier.

Dublowanie

O dublowaniu mówimy, gdy na wydruku widać obraz podwojony w całości lub częściowo, przy czym jedna z odbitek charakteryzuje się mniejszą intensywnością i nasyceniem. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy podłoże kilkakrotnie zetknie się z obciągiem, gdy nieutrwalona jeszcze farba z pierwszego zespołu odbije się na drugim lub gdy obciąg był niedokładnie umyty. Przyczyną może być także papier o niewłaściwych parametrach, częściowo pofałdowany lub naelektryzowany, a także wada maszyny.

Murzenie

Na odbitce powstaje zamazany obraz. Przyczyną jest niewłaściwy obciąg lub brak synchronizacji prędkości przesuwania formy drukowej oraz podłoża.

Mottling

Nierównomierne krycie powierzchni przy drukowaniu, a w efekcie pojawienie się ciemnych lub jasnych plam (cętek) na wydruku. Przyczyną mottlingu może być: nieodpowiedni papier, np. o nierównomiernej gładkości, zbyt słaby docisk, zemulgowana farba, wady maszyny drukującej, zużyty lub niewłaściwy obciąg.

Tonowanie i brudzenie

Ślady lub osad farby na niedrukujących miejscach płyty. Tonowanie jest mniej intensywne niż brudzenie i powstaje pod wpływem innych czynników.

Przyczyną tonowania może być: nieodpowiedni papier, zużyta forma, nadmiar farby przy nadawaniu, zbyt delikatne powleczenie lub powierzchnia papieru, zbyt rozcieńczona lub za szybko schnąca farba.

Natomiast brudzenie może być wynikiem niewłaściwej proporcji wody i farby, za słabo utrwalonej płyty lub nieutrwalonej w ogóle, nieumytych obciągów lub źle ustawionych wałków wodnych.

Problemy z farbą i podłożem

Nieodpowiedni lub źle przechowywany papier, a także wadliwe farby mogą doprowadzić do takich problemów jak:

  • pylenie farby, czyli powstawanie nitek lub włókienek farby przy przenoszeniu jej z wałka na wałek;
  • ścieranie, czyli sytuacja, gdy farbę po standardowym czasie utrwalenia można zdrapać lub zetrzeć;
  • prześwitywanie, gdy druk prześwituje na drugiej stronie arkusza;
  • przebijanie, gdy farba za mocno wsiąka w podłoże i zabarwią jego drugą stronę;
  • zbyt długie wysychanie farby;
  • zrywanie papieru;
  • sklejanie się arkuszy;
  • pylenie papieru;
  • fałdy i zagięcia na arkuszach.

Wszystkie wymienione błędy dotyczą technik wykorzystujących dowolne formy drukowe, czyli druku płaskiego, wklęsłego, wypukłego i sitowego. Nie jest to pełna lista możliwych problemów i defektów. Na cały proces drukowania, a co za tym idzie, efekt końcowy, wpływ mają także różnorodne czynniki zewnętrzne, jak temperatura czy wilgotność. Każda problematyczna sytuacja wymaga głębszej analizy i indywidualnego podejścia.

Zdj. główne: Charisse Kenion/unsplash.com

Tagi: błędy drukarskiepoligrafiatechniki drukarskie
Poprzedni wpis

Dlaczego opakowania są ważne w identyfikacji wizualnej?

Następny wpis

Chcesz wydrukować pocztówki? Sprawdź, jakie
parametry są istotne

Następny wpis
Becky Phan/unsplash.com

Chcesz wydrukować pocztówki? Sprawdź, jakie
parametry są istotne

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe?
Reklama

Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe?

14 marca 2023
Jaki kalendarz wybrać?
Artystyczny

Jaki kalendarz wybrać?

10 marca 2023
Nośniki reklamy zewnętrznej
Reklama

Nośniki reklamy zewnętrznej

6 marca 2023
Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć?
Reklama

Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć?

23 lutego 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design druk 3D drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama reklama zewnętrzna rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe? 14 marca 2023
  • Jaki kalendarz wybrać? 10 marca 2023
  • Nośniki reklamy zewnętrznej 6 marca 2023
  • Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć? 23 lutego 2023
  • Do czego może być wykorzystany druk 3D? 16 lutego 2023
  • Jakie zadania spełniają pudełka kartonowe? 6 lutego 2023
  • Wysokiej jakości panele kontrolne i płyty czołowe dla branży RTV/AGD 3 lutego 2023
  • Wydruki reklamowe – co wybrać dla firmy? 1 lutego 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.