Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Poradnik techniczny >

Jak można uszlachetnić druk?

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
12 stycznia 2022
w Poradnik techniczny
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Uszlachetnianie druku obejmuje różne procesy, które mają na celu poprawę jego właściwości, dodanie walorów estetycznych, podniesienie jakości i wytrzymałości.

Do działań uszlachetniających i wykańczających druk należą m.in.: różnego rodzaju lakierowanie, laminowanie, techniki tłoczenia, hot-stamping, cold-stamping, gumowanie, kaszerowanie, brązowanie, powlekanie, impregnowanie czy zadruk specjalnymi farbami. Możliwości jest naprawdę wiele. Przyjrzyjmy się więc kilku najpopularniejszym metodom uszlachetniania wydruków.

Lakierowanie

Lakierowanie polega na nakładaniu lakieru na powierzchnię wydruku lub jego fragmenty. Lakier może być jednolity lub selektywny (częściowy), matowy lub błyszczący, teksturowany lub brokatowy. Oprócz tego warto wiedzieć, że w poligrafii stosuje się cztery rodzaje lakierów:

  • dyspersyjne na bazie wody (rozpuszczalne w wodzie);
  • UV;
  • na bazie lotnych rozpuszczalników (lakiery alkoholowe);
  • na bazie oleju.

Warstwa lakieru nadaje obrazowi wysoki połysk, zwiększa kontrast i nasycenie kolorów. Ponadto chroni wydruk przed wilgocią i zanieczyszczeniem, zapobiega ścieraniu warstwy farby, zwiększa wytrzymałość produktu.

Laminowanie

Polega na dociskaniu cienkiej powłoki z tworzywa sztucznego do papieru. Powłoka może być błyszcząca lub matowa, nakładana na jedną lub obie strony arkusza.

Laminowanie chroni papier przed wilgocią, a także przed szybkim zużyciem, zagnieceniami, zabrudzeniami i uszkodzeniami. Przy tym nie wymaga dużego i drogiego sprzętu.

Tłoczenie (embossing i debossing)

Embossing to proces wytłaczania przy użyciu matrycy/patrycy, w którym wybrane fragmenty obrazu są podnoszone, tworząc na powierzchni trójwymiarowy wzór. Debossing z kolei to proces „wciskania” fragmentów druku w podłoże. Ta technika często łączona jest z hotprintem.

Hot-stamping

To proces mechanicznego przenoszenia metalizowanej warstwy z foliowego nośnika na powierzchnię wydruku przy użyciu ciśnienia i wysokiej temperatury. Możliwości tej techniki są niezwykle szerokie, ponieważ folia dostępna jest w wielu rodzajach i kolorach. Może być błyszcząca, metaliczna, perłowa, dyfrakcyjna, holograficzna. Każda daje niepowtarzalne efekty i może być łączona z innymi metodami uszlachetniania druku, np. z tłoczeniem. 

Cold-stamping

Na elementy druku, które chcemy uszlachetnić metodą fleksograficzną (lub offsetową), nakładany jest specjalny klej. Następnie do powierzchni dociska się nośnik foliowy z barwnikiem – po zetknięciu z klejem fragmenty barwnika odrywają się i przyklejają do podłoża. W przypadku metody fleksograficznej klej trzeba uaktywnić lampami UV.

Bigowanie

Wyciskanie w papierze lub kartonie linii zagięcia. Taki zabieg pozwala na składanie arkuszy bez ryzyka powstania zagnieceń i pękania warstwy farby. Jest szeroko stosowany w produkcji kartek i pocztówek, folderów, broszur i wielu innych produktów. W zależności od formatu arkusza i gęstości papieru do bigowania stosuje się różne urządzenia automatyczne lub ręczne. Bigowanie jest często wykonywane jednocześnie z cięciem (na przykład podczas produkcji folderów papierowych).

Perforacja

To przetwarzanie produktów poligraficznych w celu utworzenia odrywalnych części. Innymi słowy, jest to tworzenie otworów bardzo blisko siebie. Ich rodzaj i rozmiar zależy od ich przeznaczenia. Perforacja znajduje się na kalendarzach, znaczkach, kuponach, notatnikach, szkicownikach itp.

To zaledwie niewielka część dostępnych techniki uszlachetniających i wykończeniowych. Przy tworzeniu dowolnych produktów poligraficznych warto przemyśleć skorzystanie z nich, by osiągnąć niezwykłe i oryginalne efekty, a także nadać wydrukom lepszą jakość.

Zdj. główne: Tim Alex/unsplash.com

Tagi: jak uszlachetnić drukuszlachetnianie drukuzabiegi uszlachetniania druku
Poprzedni wpis

Papier billboardowy, czyli blueback. Do czego go wykorzystać?

Następny wpis

Pigment, lak i barwnik. Jakie są różnice?

Następny wpis

Pigment, lak i barwnik. Jakie są różnice?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie przegap
Baza wiedzy
Jak przyciągnąć uwagę klienta do produktu?
15 września 2023
Reklama
Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy
2 września 2023
Druk
Drukowana vs. elektroniczna wersja katalogu reklamowego. Którą opcję wybrać?
30 sierpnia 2023
Marketing i pozycjonowanie
Jak skuteczne mogą być nietypowe etykiety na opakowaniach w promocji Twojego produktu
29 sierpnia 2023
Reklama

Ewolucja reklamy: Jak nowe technologie wpływają na efektywność kampanii reklamowych

Czytaj więcej

Druk cyfrowy: Innowacyjna technologia, która zmienia oblicze przemysłu poligraficznego

Czytaj więcej

Dlaczego warto korzystać z fizycznych form reklamowych?

Czytaj więcej

Produkcja reklam filmowych – dlaczego warto wynająć profesjonalną firmę?

Czytaj więcej

Wpływ Gadżetów Reklamowych na Lojalność Klientów: Skuteczna Strategia Budowania Trwałych Relacji

Czytaj więcej

Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Jak przyciągnąć uwagę klienta do produktu? 15 września 2023
  • Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy 2 września 2023
  • Drukowana vs. elektroniczna wersja katalogu reklamowego. Którą opcję wybrać? 30 sierpnia 2023
  • Jak skuteczne mogą być nietypowe etykiety na opakowaniach w promocji Twojego produktu 29 sierpnia 2023
  • Dyplomy i certyfikaty — gdzie je drukować? Jak wybrać dobrą firmę drukarską? 28 sierpnia 2023
  • Jak innowacyjne formy promocji mogą zrewolucjonizować twoją kampanię reklamową? 24 sierpnia 2023
  • Jak personalizowane opakowania mogą zwiększyć prestiż Twojej marki 24 sierpnia 2023
  • Jak efektywnie zwiększyć zaangażowanie followersów poprzez profesjonalną komunikację wizualną na Instagramie 22 sierpnia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.