Zbuduj lojalność konsumentów! Karta stałego klienta

Klaudia Kostyra
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Programy lojalnościowe to jeden z najpopularniejszych sposobów budowania długofalowych relacji z klientem. Niezbędnym elementem takiego programu jest oczywiście karta stałego klienta.

Programy lojalnościowe są bardzo skutecznym narzędziem marketingowo-promocyjnym i motywują klientów do określonych działań oraz zachowań. Zachętą są oczywiście różnorodne benefity i korzyści materialne – upominki rzeczowe, oferty i rabaty dostępne jedynie dla posiadaczy kart.

Korzyści płynące z programów lojalnościowych

Według badań konsumenckich programy lojalnościowe mają wpływ na sprzedaż i odbiór marki:

  • kreują pozytywny wizerunek firmy;
  • sprawiają, że konsument czuje się wyjątkowo;
  • zachęcają do korzystania z produktów i usług firmy;
  • budują zaangażowanie i zaufanie klientów;
  • sprawiają, że konsumenci chętniej dokonują powtórnych zakupów, częściej sięgają po inne produkty firmy;
  • zwiększają przywiązanie klienta do marki.
Płatność kartą w sklepie
(fot. Blake Wisz, źródło: unsplash.com)

Karty stałego klienta

Karty stałego klienta pozwalają w prosty i wygodny sposób realizować założenia programu lojalnościowego, naliczać punkty do premii oraz rabaty i promocje. Trzeba też pamiętać o tym, by program lojalnościowy był nie tylko atrakcyjny dla klientów, ale też przynosił firmie realne zyski. 

Na przykład IKEA, oprócz zniżek, oferuje swoim klubowiczom kawę i herbatę za złotówkę, a w tygodniu jedno danie w cenie specjalnej. Karta IKEA zapamiętuje paragony klientów, więc nie ma potrzeby zbierania tych papierowych. Co więcej, i to wyróżnia firmę na tle konkurencji, klubowicze mogą wziąć udział w darmowych warsztatach z projektowania i dekorowania wnętrz. 

Firma Yves Rocher już na powitanie daje stałym klientom prezent, a jeśli go nie chcą, mogą wybrać zasadzenie drzewa (według licznika zasadzono ich już 88 milionów). W swoje urodziny klubowicze kupią wybrane produkty o 50% taniej, a cyklicznie firma dorzuca kosmetyk za grosz do zakupów nawet od 14,99 zł.

A jakie warianty kart masz do wyboru? 

Karty na pieczątki

Najpopularniejszy i najprostszy do wprowadzenia rodzaj kart. Nie wymagają tworzenia specjalnego systemu, a mechanizm działania jest dla wszystkich zrozumiały – klient przy każdej wizycie zbiera pieczątki i po uzbieraniu odpowiedniej ilości otrzymuje produkt lub usługę za darmo albo w promocyjnej cenie. Taka forma nagradzania klientów nie przynosi zbyt wiele korzyści firmie.

Karta z rabatem

Taka karta daje klientowi prawo do korzystania ze stałego rabatu na produkty lub usługi. To również nie jest najlepsza metoda budowania lojalności, ponieważ nie sprzyja tworzeniu długofalowej relacji z klientem.

Karta z identyfikatorem

Karty ze specjalnym narzędziem identyfikacji, które dają możliwość synchronizacji z systemem informatycznym. System zbiera dane o kliencie i jego zakupach, pozwala się z nim kontaktować i automatycznie nalicza punkty lojalnościowe. Sposoby nagradzania konsumenta mogą być bardzo zróżnicowane. 

Karta-brelok

Klienci często zapominają swoich kart, jeśli nie używają ich regularnie. Dodatkowym problemem jest nadmiar „plastików” w portfelach. Dlatego firmy czasami decydują się na wprowadzenie kart w wersji minibreloków do kluczy.

Czerwona karta płatnicza
(źródło: pexels.com)

Elektroniczna karta w telefonie

Najbardziej nowoczesnym rozwiązaniem są oczywiście karty w formie cyfrowej na telefonie. W tym wypadku ryzyko, że klient nie będzie miał karty przy sobie, jest bardzo niskie. Co więcej, taka karta nie generuje dodatkowych kosztów związanych z jej wykonaniem. Nie zajmuje też miejsca w portfelu i nie można jej zgubić ani zniszczyć. Pozwala także na sprawne komunikowanie się z klientem bezpośrednio przez powiadomienia na jego telefonie, a sam klient ma łatwy wgląd w stan punktów na swoim koncie i dostępne nagrody.

Jak nagradzać i motywować klientów?

Jest wiele sposobów na budowanie relacji z konsumentami, zachęcanie ich do korzystania z Twoich usług i produktów. Możesz także nagradzać klientów za polecanie swojej firmy innym osobom.

Za aktywność i lojalność klienci są najczęściej nagradzani rabatami, upominkami firmowymi, dostępem do limitowanych promocji i produktów. Zebrane punkty lojalnościowe mogą wymieniać na zniżki, dopłaty do kolejnych zakupów, tańsze lub darmowe usługi, a także nagrody rzeczowe.

Ważne, by klienci rzeczywiście odczuwali korzyści płynące z programu lojalnościowego. Niech Twoja oferta będzie atrakcyjna i interesująca, a przy tym niezbyt zawiła i pełna pułapek, które będą uniemożliwiały klientom korzystanie z benefitów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
DTP kluczem do marketingu międzynarodowego
DTP kluczem do marketingu międzynarodowego
Tajemniczy skrót DTP odnosi się do angielskiego Desktop Publishing czyli tłumacząc na polski, można byłoby przyjąć: komputerowe przygotowanie do druku. To już nam mówi wiele, gdyż jest to technologicznie zaawansowany proces przygotowania różnego rodzaju treści do druku lub jeśli nie jest to wymagane - do odpowiedniego wyświetlania się na nośnikach typu komputer czy tablet.
/