Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Druk > Artystyczny >

Tłoczenie i jego rodzaje

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
9 września 2021
w Artystyczny, Druk
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
NEW YORK - MAY 2008:  A view of the printing plant of the New York Times in College Point Queens on May, 2008 in New York City. Page one starts printing around midnight, and the first papers are loaded on delivery trucks by 2am. (Photo by Jonathan Torgovnik/Getty Images)

NEW YORK - MAY 2008: A view of the printing plant of the New York Times in College Point Queens on May, 2008 in New York City. Page one starts printing around midnight, and the first papers are loaded on delivery trucks by 2am. (Photo by Jonathan Torgovnik/Getty Images)

Tłoczenie jest jedną z najpopularniejszych metod uszlachetniania gotowych produktów poligraficznych i znacząco podnosi jego walory estetyczne.

Technika tłoczenia polega na tworzeniu wklęsłego lub wypukłego obrazu na powierzchni papieru, skóry, drewna i innych materiałów za pomocą specjalnych matryc/patryc, na których wygrawerowany jest określony wzór. Wypukłe i wklęsłe rysunki, wzory, napisy wyglądają efektownie i elegancko na płaskiej powierzchni, nadają produktowi niepowtarzalny charakter, są przyjemne w dotyku. Wyróżnia się trzy rodzaje tłoczenia.

Tłoczenie wklęsłe (ang. debossing)

Wytłaczanie w dół, czyli proces tworzenia wklęsłego wzoru na powierzchni papieru, tektury lub plastiku, a także skóry. Przy użyciu specjalnej matrycy obraz zostaje wciśnięty w podłożu. Równocześnie może zostać pokryty farbą lub folią. Tłoczenie wklęsłe najczęściej wykorzystuje się w produkcji kalendarzy, notesów, książek w twardych oprawach, teczkach, wizytówkach oraz wyrobach galanteryjnych.

Tłoczenie wypukłe (ang. embossing)

Wytłaczanie w górę, czyli tworzenie wypukłego wzoru za pomocą matrycy, która „wyciąga” obraz lub napis na podłożu. W tym wypadku również możliwe jest pokrycie wzoru farbą lub folią. Metoda ta stosowana jest najczęściej na plastikowych kartach, miękkich papierach, kartonowych opakowaniach, okładkach i obwolutach.

Tłoczenie ślepe (ang. blind print)

Tłoczenie, które odbywa się bez użycia farby. Wzór jest po prostu wciskany w powierzchnię materiału, co pozwala uzyskać głębszy i wyraźniejszy obraz o ostrych konturach i dobrze wyczuwalny w dotyku. Tłoczenie ślepe może się odbywać na gorąco lub na zimno. Dużą zaletą techniki są stosunkowo niskie koszty wykonania.

Tłoczenie z hot i cold stampingiem

Technikę tłoczenia bardzo często łączy się ze stampingiem. To znaczy, że między matrycą a podłożem znajduje się folia, która pozostaje na powierzchni wytłoczonego obrazu lub napisu. Pozwala to uzyskać niezwykłe efekty kolorystyczne i fakturowe, ponieważ folia dostępna jest w wielu wariantach kolorystycznych, matowych, błyszczących, metalicznych czy neonowych.

Stamping ma dwa warianty:

  • hot – matryca podgrzewana jest do określonej temperatury i rozgrzewa kawałek folii, a wydruk powstaje pod wpływem ciśnienia. Nadaje się do wielu materiałów, ważne jest, aby były odporne na wysokie temperatury;
  • cold – w tym wypadku na folii znajduje się klej. Metoda ta nadaje się do cienkich materiałów, a także do uzyskiwania półtonów.

Zastosowanie tłoczenia

Tłoczenie jest procesem mechanicznej lub fizykochemicznej transformacji powierzchni, w wyniku której powstaje tłoczony wydruk lub malowany obraz. Różne rodzaje tłoczenia umożliwiają wykonywanie wielu zadań, takich jak:

  • produkcja pamiątek;
  • projektowanie wyrobów poligraficznych – pocztówek, okładek książek, kalendarzy itd.;
  • tworzenie symboli firmowych na różnych materiałach: menu restauracji, katalogach;
  • dekorowanie galanterii skórzanej: wizytowniki, portfele, torebki;
  • znakowanie opakowań.

O czym należy pamiętać przy tłoczeniu?

Nie wszystkie papiery nadają się do tłoczenia. Odradza się wykorzystywanie kalki, papierów lakierowanych, powlekanych i o wyrazistej fakturze. Kolor podłoża również ma znaczenie. Zaleca się używanie materiałów o naturalnych i jasnych odcieniach, ponieważ ciemne pochłaniają światło, powodując zmniejszenie końcowego efektu.

Jeśli tłoczenie wykonywane jest po drukowaniu na konkretnych elementach, trzeba liczyć się z tym, że dopasowanie matrycy nie będzie idealne, co może wyglądać mało estetycznie.

Przeczytaj też: https://printure.pl/druk/zdjecia-matowe-czy-blyszczace-to-zalezy/

Photo by Jonathan Torgovnik/Getty Images

Tagi: rodzaje tłoczeniatłoczenietłoczenie wklęsłetłoczenie wypukłe
Poprzedni wpis

Najczęstsze problemy z drukarkami — jak sobie z nimi poradzić?

Następny wpis

Festiwal Druku już w połowie września!

Następny wpis

Festiwal Druku już w połowie września!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie przegap
Baza wiedzy
Jak przyciągnąć uwagę klienta do produktu?
15 września 2023
Reklama
Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy
2 września 2023
Druk
Drukowana vs. elektroniczna wersja katalogu reklamowego. Którą opcję wybrać?
30 sierpnia 2023
Marketing i pozycjonowanie
Jak skuteczne mogą być nietypowe etykiety na opakowaniach w promocji Twojego produktu
29 sierpnia 2023
Reklama

Ewolucja reklamy: Jak nowe technologie wpływają na efektywność kampanii reklamowych

Czytaj więcej

Druk cyfrowy: Innowacyjna technologia, która zmienia oblicze przemysłu poligraficznego

Czytaj więcej

Dlaczego warto korzystać z fizycznych form reklamowych?

Czytaj więcej

Produkcja reklam filmowych – dlaczego warto wynająć profesjonalną firmę?

Czytaj więcej

Wpływ Gadżetów Reklamowych na Lojalność Klientów: Skuteczna Strategia Budowania Trwałych Relacji

Czytaj więcej

Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Jak przyciągnąć uwagę klienta do produktu? 15 września 2023
  • Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy 2 września 2023
  • Drukowana vs. elektroniczna wersja katalogu reklamowego. Którą opcję wybrać? 30 sierpnia 2023
  • Jak skuteczne mogą być nietypowe etykiety na opakowaniach w promocji Twojego produktu 29 sierpnia 2023
  • Dyplomy i certyfikaty — gdzie je drukować? Jak wybrać dobrą firmę drukarską? 28 sierpnia 2023
  • Jak innowacyjne formy promocji mogą zrewolucjonizować twoją kampanię reklamową? 24 sierpnia 2023
  • Jak personalizowane opakowania mogą zwiększyć prestiż Twojej marki 24 sierpnia 2023
  • Jak efektywnie zwiększyć zaangażowanie followersów poprzez profesjonalną komunikację wizualną na Instagramie 22 sierpnia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.