Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Druk > Artystyczny >

Tłoczenie i jego rodzaje

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
9 września 2021
w Artystyczny, Druk
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Tłoczenie i jego rodzaje

NEW YORK - MAY 2008: A view of the printing plant of the New York Times in College Point Queens on May, 2008 in New York City. Page one starts printing around midnight, and the first papers are loaded on delivery trucks by 2am. (Photo by Jonathan Torgovnik/Getty Images)

Tłoczenie jest jedną z najpopularniejszych metod uszlachetniania gotowych produktów poligraficznych i znacząco podnosi jego walory estetyczne.

Technika tłoczenia polega na tworzeniu wklęsłego lub wypukłego obrazu na powierzchni papieru, skóry, drewna i innych materiałów za pomocą specjalnych matryc/patryc, na których wygrawerowany jest określony wzór. Wypukłe i wklęsłe rysunki, wzory, napisy wyglądają efektownie i elegancko na płaskiej powierzchni, nadają produktowi niepowtarzalny charakter, są przyjemne w dotyku. Wyróżnia się trzy rodzaje tłoczenia.

Tłoczenie wklęsłe (ang. debossing)

Wytłaczanie w dół, czyli proces tworzenia wklęsłego wzoru na powierzchni papieru, tektury lub plastiku, a także skóry. Przy użyciu specjalnej matrycy obraz zostaje wciśnięty w podłożu. Równocześnie może zostać pokryty farbą lub folią. Tłoczenie wklęsłe najczęściej wykorzystuje się w produkcji kalendarzy, notesów, książek w twardych oprawach, teczkach, wizytówkach oraz wyrobach galanteryjnych.

Tłoczenie wypukłe (ang. embossing)

Wytłaczanie w górę, czyli tworzenie wypukłego wzoru za pomocą matrycy, która „wyciąga” obraz lub napis na podłożu. W tym wypadku również możliwe jest pokrycie wzoru farbą lub folią. Metoda ta stosowana jest najczęściej na plastikowych kartach, miękkich papierach, kartonowych opakowaniach, okładkach i obwolutach.

Tłoczenie ślepe (ang. blind print)

Tłoczenie, które odbywa się bez użycia farby. Wzór jest po prostu wciskany w powierzchnię materiału, co pozwala uzyskać głębszy i wyraźniejszy obraz o ostrych konturach i dobrze wyczuwalny w dotyku. Tłoczenie ślepe może się odbywać na gorąco lub na zimno. Dużą zaletą techniki są stosunkowo niskie koszty wykonania.

Tłoczenie z hot i cold stampingiem

Technikę tłoczenia bardzo często łączy się ze stampingiem. To znaczy, że między matrycą a podłożem znajduje się folia, która pozostaje na powierzchni wytłoczonego obrazu lub napisu. Pozwala to uzyskać niezwykłe efekty kolorystyczne i fakturowe, ponieważ folia dostępna jest w wielu wariantach kolorystycznych, matowych, błyszczących, metalicznych czy neonowych.

Stamping ma dwa warianty:

  • hot – matryca podgrzewana jest do określonej temperatury i rozgrzewa kawałek folii, a wydruk powstaje pod wpływem ciśnienia. Nadaje się do wielu materiałów, ważne jest, aby były odporne na wysokie temperatury;
  • cold – w tym wypadku na folii znajduje się klej. Metoda ta nadaje się do cienkich materiałów, a także do uzyskiwania półtonów.

Zastosowanie tłoczenia

Tłoczenie jest procesem mechanicznej lub fizykochemicznej transformacji powierzchni, w wyniku której powstaje tłoczony wydruk lub malowany obraz. Różne rodzaje tłoczenia umożliwiają wykonywanie wielu zadań, takich jak:

  • produkcja pamiątek;
  • projektowanie wyrobów poligraficznych – pocztówek, okładek książek, kalendarzy itd.;
  • tworzenie symboli firmowych na różnych materiałach: menu restauracji, katalogach;
  • dekorowanie galanterii skórzanej: wizytowniki, portfele, torebki;
  • znakowanie opakowań.

O czym należy pamiętać przy tłoczeniu?

Nie wszystkie papiery nadają się do tłoczenia. Odradza się wykorzystywanie kalki, papierów lakierowanych, powlekanych i o wyrazistej fakturze. Kolor podłoża również ma znaczenie. Zaleca się używanie materiałów o naturalnych i jasnych odcieniach, ponieważ ciemne pochłaniają światło, powodując zmniejszenie końcowego efektu.

Jeśli tłoczenie wykonywane jest po drukowaniu na konkretnych elementach, trzeba liczyć się z tym, że dopasowanie matrycy nie będzie idealne, co może wyglądać mało estetycznie.

Przeczytaj też: https://printure.pl/druk/zdjecia-matowe-czy-blyszczace-to-zalezy/

Photo by Jonathan Torgovnik/Getty Images

Tagi: rodzaje tłoczeniatłoczenietłoczenie wklęsłetłoczenie wypukłe
Poprzedni wpis

Najczęstsze problemy z drukarkami — jak sobie z nimi poradzić?

Następny wpis

Festiwal Druku już w połowie września!

Następny wpis
Festiwal Druku już w połowie września!

Festiwal Druku już w połowie września!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe?
Reklama

Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe?

14 marca 2023
Jaki kalendarz wybrać?
Artystyczny

Jaki kalendarz wybrać?

10 marca 2023
Nośniki reklamy zewnętrznej
Reklama

Nośniki reklamy zewnętrznej

6 marca 2023
Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć?
Reklama

Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć?

23 lutego 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design druk 3D drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama reklama zewnętrzna rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe? 14 marca 2023
  • Jaki kalendarz wybrać? 10 marca 2023
  • Nośniki reklamy zewnętrznej 6 marca 2023
  • Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć? 23 lutego 2023
  • Do czego może być wykorzystany druk 3D? 16 lutego 2023
  • Jakie zadania spełniają pudełka kartonowe? 6 lutego 2023
  • Wysokiej jakości panele kontrolne i płyty czołowe dla branży RTV/AGD 3 lutego 2023
  • Wydruki reklamowe – co wybrać dla firmy? 1 lutego 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.