Tampodruk czy sitodruk. Co wybrać do znakowania produktów?

Karolina Dobrowolska
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Tampodruk to metoda druku umożliwiająca przeniesienie 2-wymiarowego obrazu na 3-wymiarowy przedmiot. Proces ten jest tak samo skuteczny w przypadku płaskich powierzchni, jak i na częściach okrągłych, o złożonej krzywiźnie, wklęsłej lub wypukłej powierzchni, z zagłębionymi lub wypukłymi obszarami.

Tampodruk stał się popularny po II wojnie światowej, kiedy zegarmistrzowie zaczęli drukować na zakrzywionych powierzchniach tarcz zegarków. Ta możliwość drukowania na podłożach trudnych do zadrukowania, sprawiła, że proces tampodruku stał się dobrze ugruntowaną technologią i jest obecnie stosowany w wielu branżach takich jak medycyna, kosmetyka, elektronika i nie tylko.

Na czym polega tampodruk?

Najważniejszym elementem jest podkładka silikonowa – gładki stempel zwany tamponem,  który umożliwia przeniesienia obrazu za pomocą trwałej farby drukarskiej na przedmiot. Maszyna utrzymuje produkt stabilnie i wciska go w matrycę – metalową płytkę z wyrytym wzorem, zanim zostanie odciśnięta przez tampon. Tampodruk może z powodzeniem ozdobić trójwymiarowe części, ponieważ podczas przenoszenia obrazu podkładka silikonowa owija się lub dopasowuje do kształtu części bez zniekształcania obrazu.

Koszulka z nadrukiem Hard Rock Cafe
(fot. Kishor, źródło: unsplash.com)

Zalety tampodruku

  • Tampodruk może być wykorzystywany do drukowania na praktycznie każdej powierzchni: na plastiku, drewnie, ceramice, gumie, tekstyliach, metalu, szkle, farmaceutykach, a nawet jedzeniu.
  • Kolejną zaletą jest jego wysoka wytrzymałość, nieścieralność i odporność na chemikalia. 
  • Tampodruk cechuje również szybkość realizacji, przez to, że jest to prosta metoda, zamówienia są wykonywane w krótkim czasie.
  • Jest to tania metoda druku, zarówno w przypadku pojedynczych egzemplarzy, jak i zamówień większych partii nadruku produktu.
  • Co ciekawe, tampodruk zapewnia znacznie lepszą rozdzielczość grafiki niż metoda sitodruku, dzięki temu spełnia się doskonale na małych przedmiotach np. pendrive’ach, brelokach, długopisach, na których można precyzyjnie odbić logotypy firmy.

Sitodruk

Sitodruk jest najstarszą techniką druku wywodzącą się z malowania szablonowego, popularnego już w starożytnych Chinach i Japonii. Za autorów sitodruku uznaje się dwóch Japończyków – Yuzensai Miyasaki, który w XVII w. za pomocą tej metody ozdabiał kimona oraz Zisukeo Hirose, który w XIX w. wynalazł szablon zwany „katagami”, który stał się wzorcem dla obecnie stosowanych form sitodrukowych, szablon wzoru był nanoszony na napiętą na drewnianej ramie siatkę z włosów ludzkich lub zwierzęcych, dzisiaj zaś rama jest aluminiowa z napiętą na niej siatką nylonową, poliestrową lub metalową.

Japoński widoczek
(fot. JJ Ying, źródło: unsplash.com)

Na czym polega metoda sitodruku?

Pierwszym krokiem rozpoczynającym każde znakowanie sitodrukiem jest przygotowanie odpowiedniej matrycy, czyli prostokątnej ramy z napiętą siatką wykonaną z nylonu lub metalu, na której umieszczany jest szablon nadruku.

Szablon należy zakryć w miejscach, które nie będą wykorzystywane w czasie nadruku –  należy zablokować otwory siatki. Wydruk jest tworzony przez wtłaczanie farby na materiał za pomocą pras sitodrukowych.

Zalety sitodruku

  • Ma szerokie zastosowanie. Sitodrukiem możemy oznakować powierzchnie płaskie, ale również cylindryczne (wypukłe). Główne zastosowanie ma w tkaninach, sitodrukiem oznakowane są również tworzywa sztuczne oraz drewno.
  • Sitrodruk słynie z najniższej ceny na rynku, jeśli chodzi o znakowanie produktów. Im większy nakład, tym niższa cena. Wyższa cena pojedynczych egzemplarzy wynika z przygotowania zestawu do sitodruku pod konkretne zamówienie. Dlatego ta metoda jest polecana w przypadku większych zamówień.
  • Sitodruk jest wyjątkowo odporny na takie czynniki zewnętrzne jak wilgoć, promienie UV czy pranie. 
  • Mamy do wyboru pełną gamę barw farb do sitodruku, dlatego tą metodą możemy uzyskać pełne nasycenia i głębokie kolory.

Co wybrać?

Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju produkty chcemy oznakować oraz jaką ilość. Jeśli mamy do oznakowania torby, koszulki, naklejki samoprzylepne, najlepiej sprawdzi się metoda sitodrukowa, która doskonale nadaje się do płaskich powierzchni oraz umożliwia uzyskanie na nich atrakcyjnych barw. 

Kiedy mamy do oznakowania gadżety o nieregularnej powierzchni, wtedy sprawdzi się tampodruk. W przypadku kiedy chcemy zamówić kilka gadżetów, bardziej opłacalną metodą będzie tampodruk, zaś kiedy zdecydujemy się na większe zamówienie – ekonomiczniej wypada sitodruk.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Papier billboardowy, czyli blueback. Do czego go wykorzystać?
Papier billboardowy, czyli blueback. Do czego go wykorzystać?
Szukasz trwałego i odpornego papieru do wydruków wielkoformatowych? Dowiedz się, czym jest Blue Back Side.
/