Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Druk > Artystyczny >

Skład książki. Jakie kroki są niezbędne?

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
25 listopada 2021
w Artystyczny, Druk, Poradnik techniczny
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Mr Cup/Fabien Barral/unsplash.com

Skład to obowiązkowy etap tworzenia każdej książki i fascynujący proces, który wymaga od projektanta kreatywności oraz biegłości w obsłudze odpowiedniego oprogramowania. 

Cały proces tworzenia projektu książki obejmuje zewnętrzną i wewnętrzną części publikacji. W pierwszym przypadku mówimy o okładce, a w drugim o elementach takich jak fonty, marginesy, kolumny, paginy, rozmieszczenie ilustracji i tekstu na poszczególnych rozkładówkach. Tak jak każdy proces produkcyjny, również skład rządzi się swoimi pisanymi i niepisanymi prawami, jednak daje też sporo swobody twórczej. Czytelny i uporządkowany układ oraz estetyczna i oryginalna oprawa wizualna mogą pomóc przyciągnąć uwagę czytelników i zachęcić ich do kupienia dzieła. 

Na czym polega skład książki?

Dawniej składu książki dokonywano w zecerni, gdzie ręcznie układano wszystkie czcionki i elementy graficzne przyszłej publikacji, a następnie wkładano w kolumny i łączono w całość (łamanie). Obecnie zecerstwo zostało wyparte przez komputerowe przygotowanie do druku (DTP), a skład i łamanie wykonuje się z pomocą specjalnych programów takich jak Adobe FrameMaker czy Adobe InDesign. Łamanie polega na wprowadzeniu na strony niesformatowanego tekstu, natomiast skład obejmuje m.in. wybranie formatu książki, rozmiaru i stylu fontów oraz nagłówków, przygotowanie przypisów i pagin, a także rozmieszczenie tekstu i ilustracji na rozkładówkach.

Skład – kilka praktycznych porad

Materiałem wyjściowym, na którym pracuje składacz, jest przede wszystkim tekst, ale nierzadko też elementy graficzne: zdjęcia, ilustracje, tabele, wykresy itd. Produktem finalnym powinien być czytelny i estetyczny projekt wnętrza książki odpowiednio przygotowany do druku lub udostępnienia w formie elektronicznej.

Opracowanie layoutu

Na pierwszym etapie pracy wybieramy format książki – ten aspekt ma zasadniczy wpływ na wygląd i rozmieszczenie pozostałych elementów. Rozmiar książki determinuje też ilość stron i wielkość fontów. W tym miejscu musimy pamiętać, by uwzględnić wytyczne zleceniodawcy. Layout powinien pasować do charakteru publikacji i docelowego sposobu jej użytkowania. Co więcej, musi być spójny i jednakowy dla wszystkich stron – symetryczny i powtarzalny układ to podstawa.

Po wybraniu formatu książki możemy określić szerokość marginesów, a także rozmiary kolumny tekstu i spady. Projekt musi sprawiać, że czytanie będzie dla odbiorcy przyjemne i wygodne. Jednym z głównych wyznaczników w tym zakresie jest optyczny ciężar strony. Z uwzględnieniem tych czynników należy:

  • dobrać czytelne fonty i ich rozmiary;
  • wyznaczyć odpowiednie odstępy międzywierszowe (interlinie) i odstępy między literami;
  • określić style akapitowe, czyli style tytułów i śródtytułów, tabel, znaczników, przypisów czy pagin.

Odpowiednie zagospodarowanie i przejrzysta struktura strony ułatwią czytelnikowi odbiór tekstu i nawigowanie w nim.

Przygotowanie tekstu

Tak naprawdę większą część pracy wykonują tutaj korektor oraz redaktor, jednak zawsze warto sprawdzić otrzymane materiały przed przeniesieniem ich do kolumn. Powinniśmy usunąć takie błędy jak podwójne entery, podwójne spacje, dywizy zamiast półpauz, nieprawidłowe cudzysłowy itd. Do wyszukiwania tych usterek najlepiej wykorzystać funkcje znajdź i zastąp lub ich odpowiednik w programie, z którego korzystamy.

Łamanie tekstu

Oczyszczony tekst możemy przenieść do kolumn razem z obrazami i innymi załącznikami graficznymi. Do poszczególnych elementów przypisujemy odpowiednie style akapitowe, znakowe i obiektowe. Całość opracowujemy na bieżąco i po kolei, nie zostawiając żadnych fragmentów na koniec.

Korekta składu

„Dopieszczamy” poszczególne elementy – usuwamy błędy i wiszące litery, wyrównujemy dolne krawędzie kolumn, tekstu i obrazów, dopracowujemy dzielenie wyrazów.

Materiały dodatkowe i spis treści

Na tym etapie przygotowujemy aneksy, bibliografię, stopkę redakcyjną, strony tytułowe itd. Gdy wszystko jest zrobione, możemy automatycznie wygenerować spis treści, korzystając z odpowiedniego polecenia w programie.

Każdy projekt zawsze warto finalnie sprawdzić pod kątem drobnych błędów i skorygować je. Szukamy więc wszystkich „wdów, sierot, bękartów i szewców”, usuwamy je, wyrównujemy przesunięte kolumny i dzielimy wyrazy, które wystają poza ramy tekstowe i mogą rozpraszać oczy czytelnika. Tak przygotowany tekst można spokojnie odesłać zleceniodawcy.

Zdjęcie główne: Mr Cup/Fabien Barral/unsplash.com

Poprzedni wpis

Nadruk reklamowy – na co go nanieść?

Następny wpis

Przydatna lektura: angielski słownik terminów poligraficznych

Następny wpis
Mikołaj/unsplash.com

Przydatna lektura: angielski słownik terminów poligraficznych

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?
Reklama

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?

25 stycznia 2023
Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość
Reklama

Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość

23 stycznia 2023
kaboompics/pixabay.com
Poradnik techniczny

Jak drukować z telefonu?

11 stycznia 2023
Jakie są rodzaje druku?
Druk

Jakie są rodzaje druku?

5 stycznia 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy Eticod gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing maszyna drukująca Full LED nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki? 25 stycznia 2023
  • Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość 23 stycznia 2023
  • Jak drukować z telefonu? 11 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Targi CCE International już w marcu! Poznaj program wydarzenia 5 stycznia 2023
  • Dzierżawa kserokopiarek – znakomite rozwiązanie dla rozwijających się firm 2 stycznia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.