Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Druk > Artystyczny >

Skład książki. Jakie kroki są niezbędne?

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
25 listopada 2021
w Artystyczny, Druk, Poradnik techniczny
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Mr Cup/Fabien Barral/unsplash.com

Skład to obowiązkowy etap tworzenia każdej książki i fascynujący proces, który wymaga od projektanta kreatywności oraz biegłości w obsłudze odpowiedniego oprogramowania. 

Cały proces tworzenia projektu książki obejmuje zewnętrzną i wewnętrzną części publikacji. W pierwszym przypadku mówimy o okładce, a w drugim o elementach takich jak fonty, marginesy, kolumny, paginy, rozmieszczenie ilustracji i tekstu na poszczególnych rozkładówkach. Tak jak każdy proces produkcyjny, również skład rządzi się swoimi pisanymi i niepisanymi prawami, jednak daje też sporo swobody twórczej. Czytelny i uporządkowany układ oraz estetyczna i oryginalna oprawa wizualna mogą pomóc przyciągnąć uwagę czytelników i zachęcić ich do kupienia dzieła. 

Na czym polega skład książki?

Dawniej składu książki dokonywano w zecerni, gdzie ręcznie układano wszystkie czcionki i elementy graficzne przyszłej publikacji, a następnie wkładano w kolumny i łączono w całość (łamanie). Obecnie zecerstwo zostało wyparte przez komputerowe przygotowanie do druku (DTP), a skład i łamanie wykonuje się z pomocą specjalnych programów takich jak Adobe FrameMaker czy Adobe InDesign. Łamanie polega na wprowadzeniu na strony niesformatowanego tekstu, natomiast skład obejmuje m.in. wybranie formatu książki, rozmiaru i stylu fontów oraz nagłówków, przygotowanie przypisów i pagin, a także rozmieszczenie tekstu i ilustracji na rozkładówkach.

Skład – kilka praktycznych porad

Materiałem wyjściowym, na którym pracuje składacz, jest przede wszystkim tekst, ale nierzadko też elementy graficzne: zdjęcia, ilustracje, tabele, wykresy itd. Produktem finalnym powinien być czytelny i estetyczny projekt wnętrza książki odpowiednio przygotowany do druku lub udostępnienia w formie elektronicznej.

Opracowanie layoutu

Na pierwszym etapie pracy wybieramy format książki – ten aspekt ma zasadniczy wpływ na wygląd i rozmieszczenie pozostałych elementów. Rozmiar książki determinuje też ilość stron i wielkość fontów. W tym miejscu musimy pamiętać, by uwzględnić wytyczne zleceniodawcy. Layout powinien pasować do charakteru publikacji i docelowego sposobu jej użytkowania. Co więcej, musi być spójny i jednakowy dla wszystkich stron – symetryczny i powtarzalny układ to podstawa.

Po wybraniu formatu książki możemy określić szerokość marginesów, a także rozmiary kolumny tekstu i spady. Projekt musi sprawiać, że czytanie będzie dla odbiorcy przyjemne i wygodne. Jednym z głównych wyznaczników w tym zakresie jest optyczny ciężar strony. Z uwzględnieniem tych czynników należy:

  • dobrać czytelne fonty i ich rozmiary;
  • wyznaczyć odpowiednie odstępy międzywierszowe (interlinie) i odstępy między literami;
  • określić style akapitowe, czyli style tytułów i śródtytułów, tabel, znaczników, przypisów czy pagin.

Odpowiednie zagospodarowanie i przejrzysta struktura strony ułatwią czytelnikowi odbiór tekstu i nawigowanie w nim.

Przygotowanie tekstu

Tak naprawdę większą część pracy wykonują tutaj korektor oraz redaktor, jednak zawsze warto sprawdzić otrzymane materiały przed przeniesieniem ich do kolumn. Powinniśmy usunąć takie błędy jak podwójne entery, podwójne spacje, dywizy zamiast półpauz, nieprawidłowe cudzysłowy itd. Do wyszukiwania tych usterek najlepiej wykorzystać funkcje znajdź i zastąp lub ich odpowiednik w programie, z którego korzystamy.

Łamanie tekstu

Oczyszczony tekst możemy przenieść do kolumn razem z obrazami i innymi załącznikami graficznymi. Do poszczególnych elementów przypisujemy odpowiednie style akapitowe, znakowe i obiektowe. Całość opracowujemy na bieżąco i po kolei, nie zostawiając żadnych fragmentów na koniec.

Korekta składu

„Dopieszczamy” poszczególne elementy – usuwamy błędy i wiszące litery, wyrównujemy dolne krawędzie kolumn, tekstu i obrazów, dopracowujemy dzielenie wyrazów.

Materiały dodatkowe i spis treści

Na tym etapie przygotowujemy aneksy, bibliografię, stopkę redakcyjną, strony tytułowe itd. Gdy wszystko jest zrobione, możemy automatycznie wygenerować spis treści, korzystając z odpowiedniego polecenia w programie.

Każdy projekt zawsze warto finalnie sprawdzić pod kątem drobnych błędów i skorygować je. Szukamy więc wszystkich „wdów, sierot, bękartów i szewców”, usuwamy je, wyrównujemy przesunięte kolumny i dzielimy wyrazy, które wystają poza ramy tekstowe i mogą rozpraszać oczy czytelnika. Tak przygotowany tekst można spokojnie odesłać zleceniodawcy.

Zdjęcie główne: Mr Cup/Fabien Barral/unsplash.com

Poprzedni wpis

Nadruk reklamowy – na co go nanieść?

Następny wpis

Przydatna lektura: angielski słownik terminów poligraficznych

Następny wpis
Mikołaj/unsplash.com

Przydatna lektura: angielski słownik terminów poligraficznych

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Becky Phan/unsplash.com
Artystyczny

Chcesz wydrukować pocztówki? Sprawdź, jakie
parametry są istotne

19 maja 2022
Charisse Kenion/unsplash.com
Baza wiedzy

Jak uniknąć najgorszych błędów w druku konwencjonalnym

13 maja 2022
Mildlee/unsplash.com
Druk

Dlaczego opakowania są ważne w identyfikacji wizualnej?

13 maja 2022
Patrick/unsplash.com
Baza wiedzy

Plik RAW a JPG. Zalety i wady obu rozwiązań, Cz.2 – plik JPG

11 maja 2022

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma druk 3D drukarka drukarki drukarki domowe druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk pocztówek druk soczewkowy druk wielkoformatowy ekologia Eticod fotografia gadżety biurowe jakie kolory katalog produktów marketing maszyna drukująca Full LED metaliczny połysk na wydruku nadruki reklamowe nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki obróbka zdjęć opakowania na produkty papier ekologiczny poligrafia polska izba książki polska press polskie wydawnictwa problemy techniczne przygotowanie do druku rodzaje papieru techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wizytówka firmowa

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Chcesz wydrukować pocztówki? Sprawdź, jakie
    parametry są istotne
    19 maja 2022
  • Jak uniknąć najgorszych błędów w druku konwencjonalnym 13 maja 2022
  • Dlaczego opakowania są ważne w identyfikacji wizualnej? 13 maja 2022
  • Plik RAW a JPG. Zalety i wady obu rozwiązań, Cz.2 – plik JPG 11 maja 2022
  • Plik RAW a JPG. Zalety i wady obu rozwiązań, cz.1 – plik RAW 5 maja 2022
  • Pozycjonowanie opencart – wszystko co warto o nim wiedzieć 2 maja 2022
  • Idealna ulotka reklamowa. Jaka powinna być? 22 kwietnia 2022
  • Większa wydajność druku białym atramentem? To możliwe! 20 kwietnia 2022

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.