Fotoksiążka czy fotoalbum? Podobieństwa i różnice

Justyna Dereń
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Obraz jest wart więcej niż 1000 słów. Jakkolwiek banalne może to brzmieć, niezwykle trafnie oddaje rzeczywistość. Wraz z rosnącą popularnością mediów społecznościowych, takich jak Instagram, Twitter, Facebook i Pinterest, liczba udostępnianych codziennie zdjęć jest zdumiewająca. Lubimy dzielić się bezcennymi, uchwyconymi w kadrze chwilami z innymi użytkownikami. Dlatego fotoksiążki i fotoalbumy cieszą się ogromną popularnością. Poznaj je nieco bliżej.

Elegancki i trwały fotoalbum

Zdjęcia do albumów drukowane są na specjalnym papierze fotograficznym, przy użyciu zaawansowanego druku cyfrowego lub w tradycyjnym procesie wywoływania zdjęć. Następnie fotograf montuje ręcznie wydruki na wytrzymałych tablicach. W ten sposób powstają płaskie strony, które przedstawiają panoramiczne obrazy i projekty. Fotoalbum ma grubsze, trwalsze strony, które są odporniejsze na zużycie. Doskonale odzwierciedla też kolory na zdjęciach. 

Klasyczny album ze starymi zdjęciami
(fot. Laura Fuhrman, źródło: unsplash.com)

Okładki zwykle wykonywane są ręcznie. Mogą być skórzane – ze skóry naturalnej, sztucznej lub lniane. Okładka może też przyjąć postać pełnowymiarowego zdjęcia. Fotoalbumy są bardzo eleganckie i dopracowane w najmniejszych szczegółach, ponieważ każdą część składa się ręcznie, a okładkę dopasowuje do konkretnego zamówienia. Dzięki temu fotoalbum może mieć dowolną liczbę stron, w zależności od Twoich potrzeb.

Co więcej, fotoalbum jest też trwały ze względu na zastosowany materiał, proces realizacji zamówienia i większą wagę. Dobrze wykonany będzie prezentował się dobrze nawet po wielu latach, dlatego sprawdzi się doskonale jako album rodzinny lub ślubny, przekazywany kolejnym pokoleniom. 

Modna i stylowa fotoksiążka

Przykład fotoksiążki
(fot. Albuu Design de Álbuns, źródło: unsplash.com)

Zdjęcia do fotoksiążek są drukowane dwustronnie na drukarkach cyfrowych, na zwykłym papierze o błyszczącym lub matowym wykończeniu. 

Fotoksiążkę może zdobić okładka miękka, twarda lub ze sztucznej skóry. Niektórzy projektanci oferują również okładkę z tkaniny albo z wyciętym okienkiem na zdjęcie. Większość fotoksiążek ma ograniczoną liczbę stron. Najczęściej strony są składane, a następnie zszywane lub klejone. Fotoksiążka ma cieńszy papier, dlatego nie jest tak wytrzymała, jak omawiany wyżej fotoalbum. Po pewnym czasie strony mogą się wyginać lub wypadać.

Rodzaj papieru i układ

Jedną z najbardziej oczywistych różnic między fotoksiążką a fotoalbumem jest rodzaj papieru. W przypadku fotoksiążki zdjęcia są drukowane bezpośrednio na wybranym papierze prasowym (półmatowym, lnianym, matowym lub perłowym), który sprawdzi się lepiej niż tradycyjny papier do drukarki. Możesz na nim pisać, dlatego fotoksiążka często przyjmuje formę np. księgi gości, która będzie ciekawym urozmaiceniem wesela lub rodzinnej rocznicy. Z kolei zdjęcia z fotoalbumu wykonane są na papierze fotograficznym, z lekkim połyskiem i powłoką chroniącą przed promieniami UV.

Fotoksiążka ze zdjęciami dziecka
(fot. Albuu Design de Álbuns, źródło: unsplash.com)

Drugą cechą różniącą fotoksiążkę od fotoalbumu jest sposób otwierania. Ze względu na grubość kart, fotoalbum można rozłożyć „na płasko”, co ułatwia oglądanie zawartych w nim zdjęć. Natomiast w przypadku fotoksiążki nie mamy takiej możliwości, ponieważ jej strony łączone są na grzbiecie produktu.

Fotoksiążka czy fotoalbum?

Teraz już znasz podobieństwa i różnice między fotoksiążką a fotoalbumem. Możesz więc spokojnie zdecydować, która opcja bardziej Ci odpowiada. Jeśli marzysz o dużej liczbie zdjęć z danego wydarzenia, zdecyduj się na fotoalbum. Jeżeli lubisz nowoczesne, oryginalne, spersonalizowane rozwiązania, postaw na fotoksiążkę. Możesz wybrać okładkę, rodzaj papieru i, rzecz jasna, zdjęcia, które znajdą się w środku.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak koszulki reklamowe mogą zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki?
Jak koszulki reklamowe mogą zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki?
Przekonaj się, jak skuteczne mogą być koszulki reklamowe w budowaniu rozpoznawalności Twojej marki. Poruszamy tematykę designu, dystrybucji i pozytywnych skutków dla Twojego biznesu.
/