Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Baza wiedzy >

Pigment, lak i barwnik. Jakie są różnice?

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
14 stycznia 2022
w Baza wiedzy
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Pigment, lak i barwnik. Jakie są różnice?

Kolor odgrywa w naszym życiu bardzo ważną rolę i często stanowi kryterium wyboru ubrań, dekoracji, mebli, drobnych akcesoriów. Jednak mało kto myśli o tym, że nie jest to nieodłączna cecha każdego materiału.

Kolory, które nas otaczają, w wielu wypadkach zawdzięczamy naturalnym i syntetycznym substancjom barwiącym – barwnikom i pigmentom. Różnią się one właściwościami chemicznymi, pochodzeniem i obszarami zastosowania. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Barwniki – właściwości, rodzaje i zastosowanie

Barwniki są zwykle organiczne, pozyskiwane z roślin i owadów. Bez problemu można je pozyskać w warunkach domowych, gotując warzywa, owoce lub ich części do uzyskania gęstego wywaru.

Barwniki rozpuszczają się w wodzie, olejach i alkoholu. Ich charakterystyczną cechą jest zdolność impregnacji barwionego materiału, dlatego znajdują zastosowanie w przemyśle spożywczym, przy barwieniu tkanin, papieru, drewna, futer, włosów i skóry. W procesie barwienia wnikają w materiał i tworzą słabsze lub mocniejsze wiązania z włóknami. Wykazują także zdolności migracyjne – jeśli np. położysz kolorowe mydło na papier, to prędzej czy później on również ulegnie zabarwieniu.

Rodzaje barwników

Najbardziej znanym rodzajem barwników wykorzystywanych w życiu codziennym są te spożywcze. Są bezpieczne do konsumpcji i, jak sama nazwa wskazuje, służą głównie do barwienia żywności. Dają bardzo jasne i intensywne kolory, ale mało trwałe. Rozpuszczają się w wodzie i zwykle są sprzedawane w formie płynnej.

Innym rodzajem są syntetyczne barwniki rozpuszczalne w tłuszczach. Również mają jasne i wyraziste kolory, ale są bardziej stabilne i nie rozpuszczają się w wodzie, za to dobrze łączą się z parafiną, woskiem czy stearyną. Stosowane są do barwienia świec, tworzyw sztucznych, benzyny, skaju, gumy, tłuszczów technicznych, olejów, chemii gospodarczej (lakierów, kremów do butów itp.). Niekiedy wykorzystuje się je w przemyśle cukierniczym i kosmetycznym, jednak w tym przypadku taki barwnik musi posiadać odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa. Ważną i niezwykłą właściwością takich barwników jest ich koncentracja – w niektórych przypadkach producent zaleca użycie od 7 g do 10 g barwnika na tonę materiału. Z tego powodu do konsumenta końcowego trafiają w postaci rozcieńczonej, np. w parafinie lub olejach.

Istnieją także barwniki rozpuszczalne w alkoholu, acetonie, kwasach, barwniki siarkowe itd. Jak łatwo się domyślić, ich nazwa wskazuje na właściwość rozpuszczania się w konkretnych substancjach.

Przykłady barwników

Wśród barwników naturalnych wymienić można:

  • hemoglobinę;
  • chlorofil;
  • kraplak (alizaryna) pozyskiwany z korzenia marzany;
  • indygo (błękit indygowy) z indygowca barwierskiego, urzetu i rdestu ptasiego;
  • kwas karminowy z czerwców kaktusowych;
  • sepię z mątw.

Metodą kalcynacji z surowców organicznych można uzyskać czarne substancje barwiące.

Pigment – właściwości, rodzaje i zastosowanie

Pigmenty to rozdrobnione substancje (głównie minerały) chemicznie obojętne w stosunku do medium i nierozpuszczalne w wodzie. W farbie znajdują się w spoiwie (woda, olej schnący, nitroceluloza itp.). Jeśli mówimy o farbach mineralnych, to ich właściwości zależą bardziej od podłoża niż od pigmentu, a wiązanie z malowanym materiałem zapewnia właśnie spoiwo. Oznacza to, że sam pigment nie barwi materiału, ale osiada na jego powierzchni, przykrywa go.

Pigmenty można stosować w produkcji kosmetycznej (np. do mydeł, szminek i kremów), do barwienia cementu i betonu, tworzyw sztucznych, gumy oraz w produkcji farb. Pigmenty mineralne dają mętne kolory, choć w różnych odcieniach, a syntetyczne tworzą szeroką paletę żywych i wyrazistych kolorów, także neonowych.

Rodzaje pigmentów

Pigmenty można podzielić na absorpcyjne, metaliczne (drobiny metali lub ich stopów), perłowe (jednobarwne i wielobarwne), a także fluorescencyjne.

Istnieje także podział według metody otrzymywania. Wyróżniamy więc pigmenty na bazie tlenku żelaza, tlenku chromu, ołowiu, miedzi i sadzy.

Przykłady pigmentów

Najbardziej znane pigmenty to dwutlenek tytanu, biel ołowiowa i cynkowa, ochra, cynober, cynk, ultramaryna, azuryt, kobaltowy niebieski, zieleń brunszwicka, sadza, węgiel, czerń frankfurcka, brąz manganowy. 

A czym jest lak?

Słysząc słowo „lak”, większość z nas pomyśli o kolorowej substancji podobnej do wosku, z której robi się ozdobne pieczęcie na listach i dokumentach. I słusznie. Jednak lak to także substancja barwiąca, nierozpuszczalna w wodzie oraz większości rozpuszczalników. Nazwę zawdzięcza procesowi, w wyniku którego powstaje – zlakowaniu, czyli wytrąceniu barwnika z roztworu.

Tak zwane laki barwne są odporne na działanie światła i wyższej temperatury. Wykorzystuje się je do barwienia papieru, włókien, a także w produkcji farb (olejnych, klejowych i drukarskich).

Zdj. główne: Pawel Czerwinski/unsplash.com

Tagi: barwniklakpigment
Poprzedni wpis

Jak można uszlachetnić druk?

Następny wpis

Grawer i nadruk – jak mogą pomóc w kreowaniu wizerunku firmy?

Następny wpis
Grawer i nadruk – jak mogą pomóc w kreowaniu wizerunku firmy?

Grawer i nadruk - jak mogą pomóc w kreowaniu wizerunku firmy?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe?
Reklama

Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe?

14 marca 2023
Jaki kalendarz wybrać?
Artystyczny

Jaki kalendarz wybrać?

10 marca 2023
Nośniki reklamy zewnętrznej
Reklama

Nośniki reklamy zewnętrznej

6 marca 2023
Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć?
Reklama

Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć?

23 lutego 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design druk 3D drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama reklama zewnętrzna rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Jadalne logo, czyli jakie produkty spożywcze można zmienić w podarunki biznesowe? 14 marca 2023
  • Jaki kalendarz wybrać? 10 marca 2023
  • Nośniki reklamy zewnętrznej 6 marca 2023
  • Konwersja na stronie internetowej – czym jest i jak ją zwiększyć? 23 lutego 2023
  • Do czego może być wykorzystany druk 3D? 16 lutego 2023
  • Jakie zadania spełniają pudełka kartonowe? 6 lutego 2023
  • Wysokiej jakości panele kontrolne i płyty czołowe dla branży RTV/AGD 3 lutego 2023
  • Wydruki reklamowe – co wybrać dla firmy? 1 lutego 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.