Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Baza wiedzy >

Nadruki fleksograficzne, czyli druk wypukły i jego zastosowanie

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
15 lipca 2021
w Baza wiedzy
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Wałek w druku wypukłym

(fot. boitano / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Fleksografia to najprężniej rozwijająca się technika druku. Szybkość produkcji, wysoka jakość oraz uniwersalność sprawiają, że ma ona bardzo szerokie zastosowanie.

Druk fleksograficzny to sposób nakładania preparatów barwiących o małej lepkości za pomocą elastycznych form drukarskich na różnego rodzaju materiały. Technologia fleksograficzna wprowadzona została do przemysłu prawie sto lat temu. Obecnie służy głównie do projektowania materiałów opakowaniowych, etykiet i toreb polimerowych.

Historia fleksografii

Za wynalazcę fleksografii uważa się niemieckiego przedsiębiorcę Karla Holwega. Podstawą techniczną metody było wprowadzenie do technologii druku elastycznych form z kauczuku naturalnego. Początkowo fleksografia była używana do powielania napisów i obrazów na produktach z papieru i materiałach opakowaniowych. Już w XIX wieku przy użyciu farb anilinowych drukowano tą metodą tapety, a w 1912 r. także troby.

Od połowy lat 40. do lat 50. XX wieku druk fleksograficzny był masowo stosowany do produkcji materiałów reklamowych, zeszytów i czasopism. Po wykorzystaniu druku na podłożach foliowych z materiałów syntetycznych, zaczęto drukować także pocztówki i opakowania produktów sypkich.

Rozpowszechnieniu fleksografii sprzyjała technologiczność metody. W porównaniu z tradycyjnym drukiem wykorzystującym metalowe klisze, produkcja form z syntetycznych polimerów okazała się łatwiejsza i wygodniejsza.

Sprzęt do druku

Urządzenia fleksograficzne są znacznie prostsze w konstrukcji niż inne jednostki drukujące i prawie wszystkie korzystają z rolek obrotowych. Niezbędnym elementem są wytłaczane formy drukarskie (formy fleksograficzne), które mogą być wykonane z gumy lub polimeru świetlnego. Sprzęt do druku fleksograficznego zazwyczaj łączy w sobie funkcje maszyny drukującej z urządzeniami do produkcji opakowań papierowych i plastikowych.

Na świecie dostępnych jest wiele marek maszyn do druku fleksograficznego o różnych kolorach, wymiarach przetwarzanego materiału i innych kluczowych parametrach. Z założenia są to urządzenia w jednej z trzech odmian: poziomowe, planetarne i segmentowe.

(fot. boitano / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Technologia druku fleksograficznego

Fleksografia to technika druku bezpośredniego. Specjalny wałek o strukturze porowatej nakłada farbę na wystające obszary formy, które tworzą wzory i napisy. Liczba porów w wałku jest różna i pozwala na kontrolowanie ilości nakładanego atramentu.

Fleksoforma przenosi wzór bezpośrednio na podłoże. Jedna taka forma może wykonać od 1 do 5 milionów wydruków, a jej elastyczność umożliwia drukowanie na grubych, giętkich i nieregularnych powierzchniach oraz stosowanie szerokiej gamy materiałów.

Etapy technologiczne druku fleksograficznego to:

  • opracowanie obrazu;
  • przygotowanie form fleksograficznych;
  • bezpośrednie drukowanie.

Farby i materiały dla druku fleksograficznego

Druk fleksograficzny można wykonać na kartonie, papierze zwykłym i samoprzylepnym, folii, cienkim plastiku, materiałach polimerowych, tkaninach itp. Aby osiągnąć pożądaną jakość i nasycenie, atrament musi spełniać określone normy. W fleksografii stosuje się trzy rodzaje tuszy.

Farby na bazie wody. Są uważane za najbezpieczniejsze i najwygodniejsze, ale nie można ich wykorzystać do druku na folii i plastiku. Nadają się do bardziej chłonnych powierzchni.

Farby na bazie alkoholu. To tusze z lotnymi rozpuszczalnikami, które utrwalają się przez odparowanie. Używa się ich w przypadku powierzchni nienasyconych i materiałów syntetycznych.

Farby UV. Utrwalają się pod wpływem promieniowania ultrafioletowego i są bardzo odporne na niszczące działanie czynników zewnętrznych. Stosuje się je w nadruku grafik i tekstu na opakowania, które mają bezpośredni kontakt z żywnością.

(fot. boitano / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Zalety i wady fleksografii

Zacznijmy od wad, ponieważ jest ich zdecydowanie mniej, a właściwie tylko jedna. To trudność w uzyskaniu obrazu o niskiej jasności i niemożność drukowania małymi czcionkami.

Wśród przeważających zalet wymienić trzeba:

  • możliwość pracy z materiałami o różnych grubościach i fakturach;
  • stosowanie farb przyjaznych dla środowiska oraz nadających się do kontaktu z żywnością;
  • wydruk wysokiej jakości i o dużym nasyceniu;
  • niskie koszty dla małych i średnich nakładów;
  • osadzanie w łańcuchu technologicznym procedur towarzyszących (laminowanie, tłoczenie, składanie);
  • duża szybkość drukowania i schnięcia druku;
  • możliwość regulowania siły nacisku form na materiał.

Zastosowanie druku fleksograficznego

Obecnie druk fleksograficzny jest najbardziej rozpowszechniony w produkcji produktów reklamowych. Umożliwia drukowanie etykiet na papierze samoprzylepnym, tekturze falistej, plastiku i innych podłożach syntetycznych. Technika fleksograficzna jest stosowana w przypadku nadruków na opakowaniach i materiałach o nieregularnych kształtach i powierzchniach, takich jak kartony mleka, pudełka produktów sypkich (ryż, kasza), foliowe torby zakupowe. Oprócz tego coraz częściej wykorzystuje się ją także do tworzenia wydruków na tkaninach, np. torbach czy koszulkach.

Tagi: opakowania na produktytechniki druku
Poprzedni wpis

Nowy wydawca magazynu „Puls Intercity” poszukiwany! PKP Intercity ogłosiło przetarg

Następny wpis

Druk na rzeczach codziennego użytku – jak zaciekawić klientów?

Następny wpis
Targi odzieżowe i pani czekająca na klientów

Druk na rzeczach codziennego użytku - jak zaciekawić klientów?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?
Reklama

Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki?

25 stycznia 2023
Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość
Reklama

Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość

23 stycznia 2023
kaboompics/pixabay.com
Poradnik techniczny

Jak drukować z telefonu?

11 stycznia 2023
Jakie są rodzaje druku?
Druk

Jakie są rodzaje druku?

5 stycznia 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy Eticod gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing maszyna drukująca Full LED nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizerunek firmy wizytówka firmowa wydarzenia

Reklama

Jak dobrać właściwą formę druku?

Czytaj więcej

Dlaczego warto zamówić papier pakowy z nadrukiem?

Czytaj więcej

Sprawdzona drukarnia w Warszawie Druk24h – druk najwyższej jakości zawsze na czas

Czytaj więcej

Uczenie maszynowe – czy to się sprawdza w Google Ads?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

Czytaj więcej

Rodzaje form drukowych

Czytaj więcej

Ekologiczne gadżety konferencyjne – zareklamuj swoją firmę!

Czytaj więcej

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega i dlaczego jest ważne

Czytaj więcej

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Czytaj więcej

Co to jest influencer marketing i jak to wykorzystać w swojej firmie?

Czytaj więcej

Agencja SEO – jak wybrać skuteczną?

Czytaj więcej

Czy w ubezpieczeniu nieruchomości warto szukać oszczędności?

Czytaj więcej

Fleksodruk dla tekturowych opakowań wysyłkowych (i nie tylko)

Czytaj więcej

Pożyczki online przez internet – bezpieczeństwo, wygoda i szybkość

Czytaj więcej

Kiedy warto postawić na assistance krótkoterminowe?

Czytaj więcej

DTP kluczem do marketingu międzynarodowego

Czytaj więcej

Jak wygląda internet domowy z umową bezterminową?

Czytaj więcej

Reprodukcje obrazów – hit czy kit?

Czytaj więcej

Kalendarze personalizowane

Czytaj więcej

Kserokopiarki Canon – obowiązkowy element wyposażenia biura i nie tylko

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Czy opakowanie towaru może mieć wpływ na wizerunek marki? 25 stycznia 2023
  • Gadżety reklamowe – warto inwestować we własną przyszłość 23 stycznia 2023
  • Jak drukować z telefonu? 11 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Jakie są rodzaje druku? 5 stycznia 2023
  • Targi CCE International już w marcu! Poznaj program wydarzenia 5 stycznia 2023
  • Dzierżawa kserokopiarek – znakomite rozwiązanie dla rozwijających się firm 2 stycznia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.