Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Baza wiedzy >

Druki samokopiujące niezbędne w każdej firmie

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
19 lipca 2022
w Baza wiedzy
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
AbsolutVision/pixabay.com

Druki samokopiujące to specjalny rodzaj blankietów składających się z kilku warstw. Zasada działania jest prosta – tekst napisany na górnej warstwie jest automatycznie kopiowany na wszystkie dolne. 

Technologia została opracowana przez amerykańską firmę National Cash Register w 1954 roku. Wynalazek szybko stał się bardzo popularny, szczególnie w firmach, w których ręcznie wypełnia się różnego rodzaje formularze.

Zasada działania druków samokopiujących

Technologia kopiowania pisanego tekstu na kilku warstwach opiera się na zastosowaniu trzech różnych rodzajów papieru ze specjalną warstwą mikrokapsułek nałożoną z jednej lub z dwóch stron. Pod naciskiem długopisu podczas pisania mikrokapsułki ulegają zniszczeniu, zachodzi reakcja między uwolnionymi składnikami i odpowiednie miejsca na druku ciemnieją. W ten sposób tworzona jest kopia tekstu znajdującego się na górnej warstwie.

Formularze samokopiujące wypełniane są ręcznie lub na drukarkach igłowych. Drukarki laserowe i atramentowe nie współgrają z tą technologią. Maksymalna liczba warstw zalecana przez producentów to nie więcej niż 5 dla ręcznego napełniania i nie więcej niż 6 dla drukarki. Wynika to z trudności w rozszyfrowaniu tekstów na coraz dalszych warstwach.

Cechy druków samokopiujących

Druki samokopiujące wykonywane są, w zależności od wielkości nakładu, metodą druku offsetowego lub risograficznego. Ta druga opcja jest korzystna w przypadku niewielkiej ilości formularzy. Arkusze wykorzystane w drukach są zwykle dość cienkie, co jest konieczne, aby można było użyć kilku warstw. Jednocześnie górny i dolny arkusz są grubsze. Najczęstsze formaty samokopiujących formularzy to A5 i A4. Aby zapewnić maksymalną dokładność wyrównania obrazu na drukach, konieczne jest zachowanie wielkości pól informacyjnych w granicach co najmniej 2 × 2 cm. Kolor poszczególnych warstw może być niebieski, zielony, żółty, różowy lub biały.

Istnieją również nietypowe rodzaje papieru samokopiującego, na których można skopiować tekst ze zwykłej kartki papieru. Innym wariantem są arkusze mające na powierzchni tzw. martwe strefy, w których nie wykonuje się kopiowania. Efekt ten uzyskuje się poprzez dezaktywację warstwy mikrokapsułek specjalną farbą.

Poszczególne warstwy

Druki samokopiujące wykonane są z papieru wielowarstwowego. Tradycyjnie drukowane są w jednym odcieniu z dodatkową numeracją lub perforacją. Oryginał znajduje się na górze, a 1, 2 lub 3 kopie znajdują się pod nim. Większa liczba warstw jest rzadko spotykana.

Zestaw składa się z kilku arkuszy:

  • pierwszy – z mikrokapsułkami na odwrocie, które pod naciskiem pękają i powodują, że farba odciska się na kolejnej formie;
  • drugi/środkowy – na kartce znajduje się warstwa chłonna, która uniemożliwia rozmycie tuszu, na jej odwrocie jest papier transferowy, czyli zawierający mikrokapsułki;
  • ostatni arkusz – odbiornik. Jego powierzchnia pochłania atrament, a na odwrocie nie ma już kapsułek barwiących.

Do czego służą druki samokopiujące?

Papier samokopiujący najczęściej stosuje się do różnych formularzy, które wykorzystywane są w codziennej pracy biurowej – umowy, faktury, paragony, listy przewozowe, akty itp. Znacznie ułatwiają ciężką, monotonną pracę polegającą na ręcznym wypełnianiu dokumentów. Takie formularze są wykorzystywane w firmach księgowych, turystycznych, restauracyjnych, serwisach samochodowych itp. Zaletą ich stosowania jest brak konieczności stosowania kalk i kserokopiarek, co ogranicza koszty finansowe i czas.

Zdj. główne: AbsolutVision/pixabay.com

Tagi: druk samokopiującyjak działa papier samokopiujący
Poprzedni wpis

Stojaki na ulotki – sprawdzona i tradycyjna forma reklamy

Następny wpis

Naklejki z logo firmy na samochód, czyli najlepsza reklama mobilna

Następny wpis
Hello I'm Nik/unsplash.com

Naklejki z logo firmy na samochód, czyli najlepsza reklama mobilna

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie przegap

Baza wiedzy

Standy reklamowe: Efektywne narzędzie promocji wizualnej

5 czerwca 2023
Poradnik techniczny

Toner Canon — doskonała jakość wydruków dla Twojej drukarki

1 czerwca 2023
Druk

Dlaczego druk wciąż ma znaczenie w erze cyfrowej?

26 maja 2023
Reklama

Druk cyfrowy: Innowacyjna technologia, która zmienia oblicze przemysłu poligraficznego

26 maja 2023

Kategorie

  • Baza wiedzy
  • Druk
  • Inne
  • Marketing i pozycjonowanie
  • Poradnik techniczny
  • Reklama
  • Wiadomości

Tagi

atramenty do drukarek billboardy reklamowe branża poligraficzna czasopisma design druk 3D drukarka drukarki drukarki domowe druk artystyczny druk ekologiczny druk i poligrafia drukowanie 3d drukowanie zdjęć druk reklamowy druk wielkoformatowy ekologia Eticod gadżety biurowe gadżety reklamowe jakie kolory katalog produktów marketing maszyna drukująca Full LED nadruk nadruk na odzieży nadruk na ubraniach nadruk reklamowy nowoczesne drukarki opakowania na produkty poligrafia polskie wydawnictwa poradnik techniczny problemy techniczne przygotowanie do druku reklama rodzaje papieru self-publishing techniki drukarskie techniki druku ulotka reklamowa uszlachetnianie druku usługi poligraficzne wiadomości wizytówka firmowa

Reklama

Ewolucja reklamy: Jak nowe technologie wpływają na efektywność kampanii reklamowych

Czytaj więcej

Druk cyfrowy: Innowacyjna technologia, która zmienia oblicze przemysłu poligraficznego

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Standy reklamowe: Efektywne narzędzie promocji wizualnej 5 czerwca 2023
  • Toner Canon — doskonała jakość wydruków dla Twojej drukarki 1 czerwca 2023
  • Dlaczego druk wciąż ma znaczenie w erze cyfrowej? 26 maja 2023
  • Druk cyfrowy: Innowacyjna technologia, która zmienia oblicze przemysłu poligraficznego 26 maja 2023
  • Druk: Rewolucja w sposobie tworzenia i udostępniania treści 23 maja 2023
  • Ewolucja reklamy: Jak nowe technologie wpływają na efektywność kampanii reklamowych 23 maja 2023
  • Rewolucja w druku 3D: Jak ta technologia rewolucjonizuje produkcję i prototypowanie? 19 maja 2023
  • Jakie technologie druku są stosowane w nowoczesnych drukarniach i jak wpływają na jakość wydruków? 18 maja 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.