Printure.pl
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy
No Result
View All Result
Printure.pl
No Result
View All Result

Printure.pl > Baza wiedzy >

Druk fotograficzny C-type. Co go wyróżnia?

Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra
31 marca 2022
w Baza wiedzy
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Wiele osób uważa, że ​​każdy druk cyfrowy fotografii jest drukiem giclée, jednak na rynku dostępna jest również inna technika – druk chromogenny, czyli C-type.

C-type łączy w sobie elementy standardowej technologii cyfrowego druku fotografii oraz tradycyjnej analogowej wykonywanej w ciemni. Jest to raczej technika, z której korzystają profesjonaliści, jednak nie jest tak popularna jak wysoko ceniony giclée, o którym pisaliśmy tutaj.

Czym jest druk fotograficzny C-type?

Cyfrowy wydruk C-type (lub chromogenny) to odbitka fotograficzna, która została naświetlona przy użyciu technologii cyfrowej, a nie tradycyjnych technik analogowych (zwanych inaczej ciemnią). W układzie analogowym powiększalnik, urządzenie optyczne podobne do rzutnika slajdów, rzutuje obraz negatywu na arkusz papieru fotograficznego, kontrolując jednocześnie ostrość, intensywność i czas trwania naświetlania.

W przypadku druku C-type ta część procesu jest kontrolowana z komputera, a papier jest naświetlany za pomocą laserów lub diod LED, a nie żarówki. Druga część tradycyjnego procesu jest jednak bardzo podobna. Papier zawierający obraz jest przetwarzany w wywoływaczu fotograficznym, następnie przepuszczany przez utrwalacz wybielający, po czym ostatecznie myty w wodzie w celu usunięcia chemikaliów procesowych. Obraz jest następnie pozostawiany do wyschnięcia.

Cechy druku C-type

Technika ta była wczesną metodą tworzenia wydruków wielkoformatowych i nawet dziś cyfrowe drukarki C-type są w stanie wytwarzać większe obrazy niż drukarki atramentowe, co sprawia, że ten format jest szczególnie chętnie wykorzystywany przez fotografów wielkoformatowych.

Wydruki powinny wytrzymać około 40 lat ekspozycji na światło, czyli więcej niż pigmentowe, ale mniej niż archiwalne. Ponieważ są wyjątkowo czułe na światło, można przedłużyć ich żywotność, umieszczając je za szkłem ochronnym lub trzymając w ciemnym pomieszczeniu. Wydruki charakteryzują się wyrafinowanymi przejściami tonalnymi, subtelnymi kolorami i wysoką jakością.

Technika wykorzystuje specjalny papier z halogenkiem srebra, który jest czuły na światło. Wybór takich papierów jest znacznie ograniczony, co nie znaczy, że go nie ma. By osiągnąć ciekawe i zadowalające efekty, możemy skorzystać z typów matowych, półmatowych, metalicznych i błyszczących.

C-type a giclée – różnice

Obie techniki drukowania zapewniają doskonałe rezultaty, jednak należy wziąć pod uwagę różne atrybuty tych procesów oraz cechy każdego rodzaju papieru, z którego możemy skorzystać.

Przede wszystkim giclée:

  • łączy w sobie atramenty pigmentowe z papierem archiwalnym, dzięki czemu uzyskuje się druk atramentowy o szczególnie wysokiej jakości i trwałości;
  • nie wykorzystuje chemii i naświetlania;
  • pozwala na druk w małych nakładach i w wysokiej rozdzielczości;
  • daje możliwość uzyskania na wydrukach wyraźnych kolorów i ostrych szczegółów.

W odróżnieniu od niego C-type:

  • to druk cyfrowy, w którym światło (naświetlanie laserami lub diodami LED) ma kluczowe znaczenie. Podobnie jak chemia, która służy do utrwalenia wydruku na papierze;
  • pozwala na wydruk fotografii w większych formatach;
  • tworzy kolory na poziomie molekularnym, dlatego jest w stanie oddać większy zakres tonalny – 16 milionów kolorów na cal kwadratowy.

Z druku C-type chętniej korzystają profesjonalni fotografowie, ponieważ technika pozwala na uzyskanie faktycznej odbitki, a nie wydruku. Z kolei giclée jest bardziej popularny wśród ilustratorów i autorów plakatów.

Zdj. główne: NordWood Themes/unsplash.com

Tagi: druk fotografiidruk i poligrafiatechniki drukarskie
Poprzedni wpis

Maszyna drukująca Full LED od jakiegoś czasu gości w Polsce. Co ją wyróżnia?

Następny wpis

Stand reklamowy krok po kroku. Jak go zaprojektować, by zwiększył Twoją sprzedaż?

Następny wpis

Stand reklamowy krok po kroku. Jak go zaprojektować, by zwiększył Twoją sprzedaż?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie przegap
Maszyna do druku
Reklamowy
Druk offsetowy – wszystko co musisz wiedzieć
29 września 2023
Artystyczny
Rozważania na temat wyboru odpowiedniego kleju do różnych rodzajów powierzchni w branży poligraficznej
17 września 2023
Baza wiedzy
Jak przyciągnąć uwagę klienta do produktu?
15 września 2023
Reklama
Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy
2 września 2023
Reklama

Ewolucja reklamy: Jak nowe technologie wpływają na efektywność kampanii reklamowych

Czytaj więcej

Druk cyfrowy: Innowacyjna technologia, która zmienia oblicze przemysłu poligraficznego

Czytaj więcej

Dlaczego warto korzystać z fizycznych form reklamowych?

Czytaj więcej

Produkcja reklam filmowych – dlaczego warto wynająć profesjonalną firmę?

Czytaj więcej

Wpływ Gadżetów Reklamowych na Lojalność Klientów: Skuteczna Strategia Budowania Trwałych Relacji

Czytaj więcej

Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy

Czytaj więcej

Portal związany z drukiem i poligrafią, który udowadnia, że tusz i arkusz papieru nadal mają duże znaczenie w działaniach marketingowych, a współczesne drukarki 3D oferują to, o czym kiedyś śnili widzowie „Zaczarowanego ołówka”.

Wydawca

Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

  • Druk offsetowy – wszystko co musisz wiedzieć 29 września 2023
  • Rozważania na temat wyboru odpowiedniego kleju do różnych rodzajów powierzchni w branży poligraficznej 17 września 2023
  • Jak przyciągnąć uwagę klienta do produktu? 15 września 2023
  • Jak wykorzystać parasole ogrodowe w promocji twojej firmy 2 września 2023
  • Drukowana vs. elektroniczna wersja katalogu reklamowego. Którą opcję wybrać? 30 sierpnia 2023
  • Jak skuteczne mogą być nietypowe etykiety na opakowaniach w promocji Twojego produktu 29 sierpnia 2023
  • Dyplomy i certyfikaty — gdzie je drukować? Jak wybrać dobrą firmę drukarską? 28 sierpnia 2023
  • Jak innowacyjne formy promocji mogą zrewolucjonizować twoją kampanię reklamową? 24 sierpnia 2023

Kategorie

Wiadomości

Druk

Poradnik techniczny

Baza wiedzy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Marketing i pozycjonowanie

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Druk
    • Reklamowy
    • Artystyczny
  • Poradnik techniczny
  • Baza wiedzy

© 2021 Printure.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.